„Cikkek:Minden, amit a nyári gumikról tudni érdemes” változatai közötti eltérés
Innen: Hogyankell.hu
(Új oldal, tartalma: „ =='''Minden, amit a nyári gumikról tudni érdemes'''== Nem csupán olcsó marketingfogás az, hogy különböző évszakokra különböző gumikat árulnak a keresk…”) |
(Nincs különbség)
|
A lap 2021. február 25., 14:00-kori változata
Minden, amit a nyári gumikról tudni érdemes
Nem csupán olcsó marketingfogás az, hogy különböző évszakokra különböző gumikat árulnak a kereskedések. A téli mínuszok idején teljesen más jellegű abroncsok szükségesek, mint a nyári hőségben.
A nyári gumik anyagmintázata zárt, lamellázottságuk tekintetében ritkábbak és nagyobbak, mint a téli gumik. Maga a gumit alkotó keverék keményebb összetételű, hiszen magasabb hőmérséklet-tartományra készülnek. Ennek következtében nagyobb légellenállás esetén is jó a nyári abroncsok tapadása.
Hogyan különböztethető meg a téli és a nyári gumi?
Szabad szemmel jól elkülöníthető a kétfajta gumi a futófelülete alapján. Ezenfelül vannak még árulkodó jelek, szó szerint. A nyári abroncsokon nincsenek szezonális jelzések.
A téli autógumik ezzel ellenben külön jelöléssel vannak ellátva. A hópihe ikon mellett az M+S, M.S vagy M&S jelzés alapján egyértelműen eldönthető, hogy az adott abroncs melyik évszakra való. Az M a mud, azaz a sár szó rövidítése, az S pedig a snow, azaz a hó rövidítése.
Mikor kell nyári gumira váltani?
A téli hónapokat követően a hőmérő higanyszálát érdemes figyelni. Amennyiben stabilan hét fok fölötti hőmérsékleteket mutat, akkor javallott nyári gumikra váltani a téli abroncsokat.
Ez alatt a hőérték alatt a nyári gumi megkeményedik, és tapadóképességéből jelentős mértékben veszít. Télen ezért nem tanácsos nyári abroncsokkal közlekedni, mert a megnövekedett fékút miatt óriásira nő a balesetveszély kockázata.
Jelölések és fogalmak
Az „R“ betű a radiál szó rövidítése. Régen gyártottak diagonál autógumikat is, ma azonban már csak radiál kapható a kereskedésekben. Ez a szerkezeti felépítésére vonatkozik.
A nyári gumik kapcsán gyakran elhangzik a futófelület, mint szakkifejezés. Ez a nevéből adódóan a gumiabroncs úttal találkozó felülete. Övnek nevezik a futófelület stabilitásáért felelőssé tehető részt. A karkasz vázon kapnak helyet az övbetétek radiál gumik esetén.
S hogy mi az a karkasz váz? Ez a nyári abroncs teherhordásra kialakított része. Együttesen alkotják az öv betétei, valamint a perem közötti vázrész.
A futásirányt prémiumminőségű abroncsokon egy nyíllal jelölik. Nem mindegy, milyen irányba szerelik fel az abroncsot, fontos, hogy a nyíl irányának megfelelően gördüljön a kerék.
Milyen gyakran kell ellenőrizni a nyári gumikat?
Minél sűrűbben, annál jobb. A reggeli rohanásban nem mindig jut persze idő arra, hogy minden alkalommal ellenőrizze a nyári gumik nyomását az ember, de egy pillantást vetni rájuk sosem árt.
Általánosságban véve tanácsolt legalább heti egyszer alaposan szemügyre venni a gumikat, és akár műszerrel is leellenőrizni azok nyomását. A gumik élettartamának szempontjából épp olyan káros, ha nincsenek kellőképpen felfújva, mintha túlfújják őket. Előbbi esetén a gumik széle, utóbbi esetén a közepe kopik intenzívebben.