„Terepjáróra abroncsot választani” változatai közötti eltérés
Innen: Hogyankell.hu
(Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell terepjáróra abroncsot választani? == Régebben mélyen a pénztárcájába kellett nyúlnia annak, akik terepjáró-gumiabroncs vásárlására adta…”) |
(→Lépések) |
||
(2 közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva) | |||
1. sor: | 1. sor: | ||
== Hogyan kell terepjáróra abroncsot választani? == | == Hogyan kell terepjáróra abroncsot választani? == | ||
− | Régebben mélyen a pénztárcájába kellett nyúlnia annak, akik terepjáró-gumiabroncs vásárlására adta a fejét, ugyanis ebben a kategóriában szinte kizárólag a prémium márkák voltak jelen. Ma már a kínálat nem csak a használatot alapul vevő típusokban, de árkategóriában is jelentős, legalábbis ha közúti használatról van szó. A használatot figyelembe véve alapvetően 3 gumifajta kapható a terepjárókra, s ezek a külső szemlélődő számára leginkább a mintázat kapcsán különböztethetők meg. | + | [[Fájl:Terepjaro-gumi-abroncs-kivalasztasa-fajtak-tipusok-arak.png|right]]Régebben mélyen a pénztárcájába kellett nyúlnia annak, akik terepjáró-gumiabroncs vásárlására adta a fejét, ugyanis ebben a kategóriában szinte kizárólag a prémium márkák voltak jelen. Ma már a kínálat nem csak a használatot alapul vevő típusokban, de árkategóriában is jelentős, legalábbis ha közúti használatról van szó. A használatot figyelembe véve alapvetően 3 gumifajta kapható a terepjárókra, s ezek a külső szemlélődő számára leginkább a mintázat kapcsán különböztethetők meg. |
− | |||
== Lépések == | == Lépések == | ||
12. sor: | 11. sor: | ||
# '''Vegyes használatra szánt abroncsok (All Terrain, vagy A/T)''' | # '''Vegyes használatra szánt abroncsok (All Terrain, vagy A/T)''' | ||
#* Ezeknek az abroncsoknak a mintázatát úgy alakítják ki, hogy közúti használatban és terepen egyaránt megállják a helyüket, persze ez némi kompromisszumot is jelent a sofőr számára mindkét helyzetben. | #* Ezeknek az abroncsoknak a mintázatát úgy alakítják ki, hogy közúti használatban és terepen egyaránt megállják a helyüket, persze ez némi kompromisszumot is jelent a sofőr számára mindkét helyzetben. | ||
− | #* A durvább mintázat okán zajosabbak, mint a közútiak. Terepen szintén jól boldogulnak, de azért az extrémebb szituációkban elkél a segítség, nagy sárban ezekkel az abroncsokkal is könnyen el lehet akadni. Szinte mindig 4 évszakosak. | + | #* A durvább mintázat okán zajosabbak, mint a közútiak. Terepen szintén jól boldogulnak, de azért az extrémebb szituációkban elkél a segítség, nagy sárban ezekkel az abroncsokkal is könnyen el lehet akadni. Szinte mindig 4 évszakosak. Többnyire pickupokra szerelik ezt a fajtát, az abroncs ballonosabb (jellemző a 70-es per érték), így jobb a teherbírás is. Akadnak országok, pl. Ausztrália is ilyen, ahol kifejezetten előírják a vegyes használatú abroncs bevetését. |
− | Többnyire pickupokra szerelik ezt a fajtát, az abroncs ballonosabb (jellemző a 70-es per érték), így jobb a teherbírás is. Akadnak országok, pl. Ausztrália is ilyen, ahol kifejezetten előírják a vegyes használatú abroncs bevetését. | + | #* Esztétikai szempontból sokszor elvárás az OWL (Outlined White Letter): a rövidítés arra az „extrára” utal, hogy a gumi gyártóját és főbb paramétereit fehérrel festik meg, a látványos megjelenés a terepes imázst erősíti. |
− | Esztétikai szempontból sokszor elvárás az OWL (Outlined White Letter): a rövidítés arra az „extrára” utal, hogy a gumi gyártóját és főbb paramétereit fehérrel festik meg, a látványos megjelenés a terepes imázst erősíti. | ||
# '''Kifejezetten terepre szánt abroncsok (Mud Terrain, M/T)''' | # '''Kifejezetten terepre szánt abroncsok (Mud Terrain, M/T)''' | ||
#* Elérkeztünk a legszűkebb kínálattal rendelkező, s egyben legdrágább kategóriához. Ezeket az abroncsokat kifejezetten azoknak készítik a gyártók, akik extrém körülmények között dolgoznak (pl.: vadászok), vagy extrém terepkörülmények között érzik jól magukat (hobbyterepezők, versenyzők). | #* Elérkeztünk a legszűkebb kínálattal rendelkező, s egyben legdrágább kategóriához. Ezeket az abroncsokat kifejezetten azoknak készítik a gyártók, akik extrém körülmények között dolgoznak (pl.: vadászok), vagy extrém terepkörülmények között érzik jól magukat (hobbyterepezők, versenyzők). | ||
#* A mud terrain (M/T) abroncsok mintázata nagyon durva, így a gumi még kifejezetten nehéz terepen is képes megkapaszkodni és persze az autót és utasát célba juttatni. Gyárilag ilyen abroncsot egyetlen autóra sem szerelnek, ezt tényleg „kérni” kell. A mintamélység ennek megfelelően 13-17 mm is lehet, vagyis hosszában akár egy gyufásdobozt is elrejthetünk benne. Ennek köszönhető az is, hogy rendkívül zajosak, a közúti forgalomban azonban még így is használhatók, bár ott erősen kopnak. Ebben a kategóriában már csak a jóval magasabb alapanyag-szükséglet okán sincs olcsó, a közép és prémium árkategória a jellemző. | #* A mud terrain (M/T) abroncsok mintázata nagyon durva, így a gumi még kifejezetten nehéz terepen is képes megkapaszkodni és persze az autót és utasát célba juttatni. Gyárilag ilyen abroncsot egyetlen autóra sem szerelnek, ezt tényleg „kérni” kell. A mintamélység ennek megfelelően 13-17 mm is lehet, vagyis hosszában akár egy gyufásdobozt is elrejthetünk benne. Ennek köszönhető az is, hogy rendkívül zajosak, a közúti forgalomban azonban még így is használhatók, bár ott erősen kopnak. Ebben a kategóriában már csak a jóval magasabb alapanyag-szükséglet okán sincs olcsó, a közép és prémium árkategória a jellemző. | ||
− | |||
== Tippek == | == Tippek == |
A lap jelenlegi, 2017. július 25., 07:58-kori változata
[szerkesztés] Hogyan kell terepjáróra abroncsot választani?
Régebben mélyen a pénztárcájába kellett nyúlnia annak, akik terepjáró-gumiabroncs vásárlására adta a fejét, ugyanis ebben a kategóriában szinte kizárólag a prémium márkák voltak jelen. Ma már a kínálat nem csak a használatot alapul vevő típusokban, de árkategóriában is jelentős, legalábbis ha közúti használatról van szó. A használatot figyelembe véve alapvetően 3 gumifajta kapható a terepjárókra, s ezek a külső szemlélődő számára leginkább a mintázat kapcsán különböztethetők meg.
[szerkesztés] Lépések
- Közúti használatra szánt abroncsok (Highway Terrain, vagy H/T)
- Ezek az abroncsok legtöbb tulajdonoságukat tekintve közel azonosak a hagyományos személyautókra kapható gumikkal, hasonlóan viselkednek ugyanazon körülmények között, úgy is kopnak. Mivel a mintázat is ennek megfelelő, hiába a négykerék-hajtás, ezekkel a gumikkal extrém körülmények között ne próbálkozzunk terepen!
- A kínálatban már van defekttűrő, sőt négy évszakos abroncs is, tapasztalataink szerint ez utóbbi a leghalkabb a közút használatra szánt terepgumik között, ami jó kompromisszum lehet azoknak, akik nem mennek többet évente 10-12 ezer kilométernél.
- Ár tekintetében egyaránt megtalálható az olcsó, közepes és prémium kategória.
- Vegyes használatra szánt abroncsok (All Terrain, vagy A/T)
- Ezeknek az abroncsoknak a mintázatát úgy alakítják ki, hogy közúti használatban és terepen egyaránt megállják a helyüket, persze ez némi kompromisszumot is jelent a sofőr számára mindkét helyzetben.
- A durvább mintázat okán zajosabbak, mint a közútiak. Terepen szintén jól boldogulnak, de azért az extrémebb szituációkban elkél a segítség, nagy sárban ezekkel az abroncsokkal is könnyen el lehet akadni. Szinte mindig 4 évszakosak. Többnyire pickupokra szerelik ezt a fajtát, az abroncs ballonosabb (jellemző a 70-es per érték), így jobb a teherbírás is. Akadnak országok, pl. Ausztrália is ilyen, ahol kifejezetten előírják a vegyes használatú abroncs bevetését.
- Esztétikai szempontból sokszor elvárás az OWL (Outlined White Letter): a rövidítés arra az „extrára” utal, hogy a gumi gyártóját és főbb paramétereit fehérrel festik meg, a látványos megjelenés a terepes imázst erősíti.
- Kifejezetten terepre szánt abroncsok (Mud Terrain, M/T)
- Elérkeztünk a legszűkebb kínálattal rendelkező, s egyben legdrágább kategóriához. Ezeket az abroncsokat kifejezetten azoknak készítik a gyártók, akik extrém körülmények között dolgoznak (pl.: vadászok), vagy extrém terepkörülmények között érzik jól magukat (hobbyterepezők, versenyzők).
- A mud terrain (M/T) abroncsok mintázata nagyon durva, így a gumi még kifejezetten nehéz terepen is képes megkapaszkodni és persze az autót és utasát célba juttatni. Gyárilag ilyen abroncsot egyetlen autóra sem szerelnek, ezt tényleg „kérni” kell. A mintamélység ennek megfelelően 13-17 mm is lehet, vagyis hosszában akár egy gyufásdobozt is elrejthetünk benne. Ennek köszönhető az is, hogy rendkívül zajosak, a közúti forgalomban azonban még így is használhatók, bár ott erősen kopnak. Ebben a kategóriában már csak a jóval magasabb alapanyag-szükséglet okán sincs olcsó, a közép és prémium árkategória a jellemző.
[szerkesztés] Tippek
- A leggyakoribb, közúti használatra szánt abroncsok esetében akár 20 colos felnire is találunk 10-15 ezer forintos kínait, de a prémium kategóriában a 100 ezer feletti összeg sem ritka – darabonként.
[szerkesztés] Amire szükséged lehet
- Terepjáró
- Szakember segítsége
[szerkesztés] Figyelmeztetések
- Mindenképpen a használati szokásainkat figyelembe véve válasszunk.