4 116 bájt hozzáadva,
2017. július 25., 07:55 == Hogyan kell terepjáróra abroncsot választani? ==
Régebben mélyen a pénztárcájába kellett nyúlnia annak, akik terepjáró-gumiabroncs vásárlására adta a fejét, ugyanis ebben a kategóriában szinte kizárólag a prémium márkák voltak jelen. Ma már a kínálat nem csak a használatot alapul vevő típusokban, de árkategóriában is jelentős, legalábbis ha közúti használatról van szó. A használatot figyelembe véve alapvetően 3 gumifajta kapható a terepjárókra, s ezek a külső szemlélődő számára leginkább a mintázat kapcsán különböztethetők meg.
== Lépések ==
# '''Közúti használatra szánt abroncsok (Highway Terrain, vagy H/T)'''
#* Ezek az abroncsok legtöbb tulajdonoságukat tekintve közel azonosak a hagyományos személyautókra kapható gumikkal, hasonlóan viselkednek ugyanazon körülmények között, úgy is kopnak. Mivel a mintázat is ennek megfelelő, hiába a négykerék-hajtás, ezekkel a gumikkal extrém körülmények között ne próbálkozzunk terepen!
#* A kínálatban már van defekttűrő, sőt négy évszakos abroncs is, tapasztalataink szerint ez utóbbi a leghalkabb a közút használatra szánt terepgumik között, ami jó kompromisszum lehet azoknak, akik nem mennek többet évente 10-12 ezer kilométernél.
#* Ár tekintetében egyaránt megtalálható az olcsó, közepes és prémium kategória.
# '''Vegyes használatra szánt abroncsok (All Terrain, vagy A/T)'''
#* Ezeknek az abroncsoknak a mintázatát úgy alakítják ki, hogy közúti használatban és terepen egyaránt megállják a helyüket, persze ez némi kompromisszumot is jelent a sofőr számára mindkét helyzetben.
#* A durvább mintázat okán zajosabbak, mint a közútiak. Terepen szintén jól boldogulnak, de azért az extrémebb szituációkban elkél a segítség, nagy sárban ezekkel az abroncsokkal is könnyen el lehet akadni. Szinte mindig 4 évszakosak.
Többnyire pickupokra szerelik ezt a fajtát, az abroncs ballonosabb (jellemző a 70-es per érték), így jobb a teherbírás is. Akadnak országok, pl. Ausztrália is ilyen, ahol kifejezetten előírják a vegyes használatú abroncs bevetését.
Esztétikai szempontból sokszor elvárás az OWL (Outlined White Letter): a rövidítés arra az „extrára” utal, hogy a gumi gyártóját és főbb paramétereit fehérrel festik meg, a látványos megjelenés a terepes imázst erősíti.
# '''Kifejezetten terepre szánt abroncsok (Mud Terrain, M/T)'''
#* Elérkeztünk a legszűkebb kínálattal rendelkező, s egyben legdrágább kategóriához. Ezeket az abroncsokat kifejezetten azoknak készítik a gyártók, akik extrém körülmények között dolgoznak (pl.: vadászok), vagy extrém terepkörülmények között érzik jól magukat (hobbyterepezők, versenyzők).
#* A mud terrain (M/T) abroncsok mintázata nagyon durva, így a gumi még kifejezetten nehéz terepen is képes megkapaszkodni és persze az autót és utasát célba juttatni. Gyárilag ilyen abroncsot egyetlen autóra sem szerelnek, ezt tényleg „kérni” kell. A mintamélység ennek megfelelően 13-17 mm is lehet, vagyis hosszában akár egy gyufásdobozt is elrejthetünk benne. Ennek köszönhető az is, hogy rendkívül zajosak, a közúti forgalomban azonban még így is használhatók, bár ott erősen kopnak. Ebben a kategóriában már csak a jóval magasabb alapanyag-szükséglet okán sincs olcsó, a közép és prémium árkategória a jellemző.
== Tippek ==
* A leggyakoribb, közúti használatra szánt abroncsok esetében akár 20 colos felnire is találunk 10-15 ezer forintos kínait, de a prémium kategóriában a 100 ezer feletti összeg sem ritka – darabonként.
== Amire szükséged lehet ==
* Terepjáró
* Szakember segítsége
== Figyelmeztetések ==
* Mindenképpen a használati szokásainkat figyelembe véve válasszunk.
== Kapcsolódó források, hivatkozások ==
* [https://automax.hu/autogumi-hirek/terepjaro-gumiabroncs-fajtak-tipusok/82 Terepjáró: gumiabroncs fajták, típusok]
* [https://automax.hu/terepgumi Terepgumi kereső]