„Hidat építeni szög és kötél nélkül” változatai közötti eltérés

Innen: Hogyankell.hu

(Hogyan kell hidat építeni szög és kötél nélkül?)
(Tippek)
15. sor: 15. sor:
  
 
* Ha még stabilabb szerkezetet szeretnénk, a gerendák elejére, végére és közepére érdemes bemélyedést vágni a keresztlécek számára.
 
* Ha még stabilabb szerkezetet szeretnénk, a gerendák elejére, végére és közepére érdemes bemélyedést vágni a keresztlécek számára.
* Az önhordó fahíd építését az alábbi ábra szerint is végezhetjük (itt a keresztlécet teszik le előbb, és azután toldják a hídhoz az újabb gerendát): [[Fájl:leonardo-da-vinci-onhordo-híd-2.jpg|500px]]
+
* Az önhordó fahíd építését az alábbi ábra szerint is végezhetjük (itt a keresztlécet teszik le előbb, és azután toldják a hídhoz az újabb gerendát): [[Fájl:leonardo-da-vinci-onhordo-híd-2.jpg|600px]]
  
 
== Amire szükséged lehet ==
 
== Amire szükséged lehet ==

A lap 2017. június 14., 08:15-kori változata

Hogyan kell hidat építeni szög és kötél nélkül?

Leonardo-da-vinci-onhordo-hid-1.png

Leonardo da Vinci sok zseniális tervrajza közül az egyik egy olyan hidat ábrázol, amelyet a saját szerkezete tart össze, a megépítéséhez tehát sem szögekre, sem kötélre nincs szükség, csak egyenes fadarabokra. Egy ilyen hidat a középkori katonák gyorsan felállíthattak, ha például egy kisebb patakon kellett átkelni. Napjainkban inkább csapatépítő játékokon vagy a tudományt népszerűsítő rendezvényeken próbálhatjuk ki, hogyan lehet szögek nélkül önhordó hidat építeni.

Lépések

  1. Fektessünk le két hosszabb és vastagabb fadarabot („gerendát”) egymással párhuzamosan.
  2. Nagyjából középen fektessünk rajtuk keresztbe egy (rövidebb) lécet.
  3. Ismét két gerenda következik – ezeket az előzőekkel párhuzamosan, azok közé kell tenni úgy, hogy az egyik végük a keresztlécen fekszik, míg másik végük túlnyúlik a külső gerendákon. Ebbe az irányba folytatjuk a híd építését.
  4. Emeljük fel a kívül lévő gerendák végét annyira, hogy a belül lévő gerendák fölé emelkedjen. Miközben tartjuk a szerkezetet, a csapat egyik tagja tegyen egy keresztlécet a külső és belső gerendák közé. Ez akadályozza meg, hogy a készülő híd összeomoljon.
  5. Ezután nincs más dolgunk, mint a fenti lépéseket ismételni: tegyünk két újabb gerendát a híd belsejébe, az utolsó keresztlécre, majd az előző lépésben letett gerendák végét emeljük meg, és egy keresztléccel rögzítsük a szerkezetet. A híd egyre hosszabb és magasabb lesz.
  6. Ügyeljünk arra, hogy a híd szimmetrikus maradjon, a gerendák és keresztlécek párhuzamosan feküdjenek. Ha szükséges, kisebb korrekciókkal javítsunk a szerkezeten még az építés folyamán.

Tippek

  • Ha még stabilabb szerkezetet szeretnénk, a gerendák elejére, végére és közepére érdemes bemélyedést vágni a keresztlécek számára.
  • Az önhordó fahíd építését az alábbi ábra szerint is végezhetjük (itt a keresztlécet teszik le előbb, és azután toldják a hídhoz az újabb gerendát): Leonardo-da-vinci-onhordo-híd-2.jpg

Amire szükséged lehet

  • Egyenes fadarabok, lécek – a hosszabbak és vastagabbak lesznek a külső vázat alkotó gerendák, a rövidebb és vékonyabb darabok pedig a szerkezetet összetartó keresztlécek.

Figyelmeztetések

  • Lehet, hogy nem elsőre sikerül felépíteni a hidat, de egy kis gyakorlással, kísérletezéssel biztosan megtaláljuk a biztos módszert.
  • A kínaiak már jóval Leonardo előtt készítettek hasonló elv alapján hidakat, így egyetlen személy helyett érdemes általánosságban az emberi elme találékonyságát méltatni a szerkezet kapcsán.

Kapcsolódó videók

Leonardo da Vinci önhordó fahídja egy kiskertben:

10 perc alatt elkészülő fahíd, amely elbír egy autót:

Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

JViki