„Visszavinni a boltba valamit” változatai közötti eltérés
Innen: Hogyankell.hu
(→Hogyan kell visszavinni a boltba valamit?) |
(→Figyelmeztetések) |
||
(2 közbenső módosítás, amit egy másik szerkesztő végzett, nincs mutatva) | |||
6. sor: | 6. sor: | ||
# '''Szavatosság:''' A fogyasztók a hiba felfedezése után minél hamarabb kötelesek érvényesíteni szavatossági igényeiket, illetve ha menthető okból erre nem képesek, legfeljebb két hónapon belül. Az általános szavatossági idő 6 hónap: ekkor a forgalmazó köteles bizonyítani, hogy a hiba a termékben vásárláskor is fennállt. Ettől általában a forgalmazók eltekintenek, és „szó nélkül” visszaveszik az árut. Általában cserét ajánlanak, a vételárat csak ritka esetben térítik vissza. | # '''Szavatosság:''' A fogyasztók a hiba felfedezése után minél hamarabb kötelesek érvényesíteni szavatossági igényeiket, illetve ha menthető okból erre nem képesek, legfeljebb két hónapon belül. Az általános szavatossági idő 6 hónap: ekkor a forgalmazó köteles bizonyítani, hogy a hiba a termékben vásárláskor is fennállt. Ettől általában a forgalmazók eltekintenek, és „szó nélkül” visszaveszik az árut. Általában cserét ajánlanak, a vételárat csak ritka esetben térítik vissza. | ||
# '''A hat hónap leteltével azonban vevőnek kell bizonyítania, hogy a hiba vásárláskor is létezett.''' Ez nehéz feladat a vevő számára, mert a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, illetve más független, akkreditált intézmény – például a KERMI – által végzett vizsgálat költségeit a vevőnek kell állnia. Azonban, ha a kifogása alaposnak minősül, a forgalmazó köteles ezt megtéríteni. | # '''A hat hónap leteltével azonban vevőnek kell bizonyítania, hogy a hiba vásárláskor is létezett.''' Ez nehéz feladat a vevő számára, mert a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, illetve más független, akkreditált intézmény – például a KERMI – által végzett vizsgálat költségeit a vevőnek kell állnia. Azonban, ha a kifogása alaposnak minősül, a forgalmazó köteles ezt megtéríteni. | ||
− | # '''A vásárlástól számított két éven túl azonban nem érvényesíthető szavatossági igény.''' | + | # '''A vásárlástól számított két éven túl azonban nem érvényesíthető szavatossági igény.'''(Ez az igény érvényesítésre nyitva álló idő azonban idővel változhat is, hiszen a polgári törvénykönyv is néha változik.) |
− | # '''Jótállás:''' Bizonyos tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó jótállási kötelezettséget jogszabály ír elő. Ez annyit jelent, hogy a gyártó, forgalmazó garantálja, hogy a megvásárolt termék legalább egy évig kifogástalanul fog működni. | + | # '''Jótállás:''' Bizonyos tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó jótállási kötelezettséget jogszabály ír elő. Ez annyit jelent, hogy a gyártó, forgalmazó garantálja, hogy a megvásárolt termék legalább egy évig kifogástalanul fog működni. A szavatosság és a jótállás közötti különbséget jogásszal tudod megérteni, kérdezz az ügyvédedtől, ha nagy értékű vagyontárgyadról van szó (autó, több milliós számítástechnikai eszköz stb.) |
− | # '''Egyes fogyasztási cikkekre vételártól függetlenül kötelező jótállás vonatkozik.''' Ilyenek pl: hűtő-, a mosógép, a tűzhely, a varrógép, a porszívó, a gépkocsi, a telefon vagy a mobiltelefon. | + | # '''Egyes fogyasztási cikkekre vételártól függetlenül kötelező jótállás vonatkozik.''' Ilyenek pl: hűtő-, a mosógép, a tűzhely, a varrógép, a porszívó, a gépkocsi, a telefon vagy a mobiltelefon. |
# '''A fogyasztási cikkek másik csoportjánál csak 10.000 Ft vételár felett van kötelező jótállás.''' Ezek pl: tévé, rádió, óra. | # '''A fogyasztási cikkek másik csoportjánál csak 10.000 Ft vételár felett van kötelező jótállás.''' Ezek pl: tévé, rádió, óra. | ||
# '''Mi tehetünk internetes rendelés esetén?''' Az interneten rendelt termékekre a 17/1999-es kormányrendelet vonatkozik. Ez lehetőséget teremt arra, hogy a fogyasztó a termék kézhezvételétől számított 8 munkanapon belül indokolás nélkül elálljon a szerződéstől és visszakérje a vételárat. Azaz kell írnunk egy ajánlott levelet, melyben jelezzük igényünket, hogy elállunk a szerződéstől és a levél feladásával egy időben visszaküldjük magát a megrendelt terméket is! Természetesen ebben az esetben a visszaküldés díját a vevőnek kell állnia. | # '''Mi tehetünk internetes rendelés esetén?''' Az interneten rendelt termékekre a 17/1999-es kormányrendelet vonatkozik. Ez lehetőséget teremt arra, hogy a fogyasztó a termék kézhezvételétől számított 8 munkanapon belül indokolás nélkül elálljon a szerződéstől és visszakérje a vételárat. Azaz kell írnunk egy ajánlott levelet, melyben jelezzük igényünket, hogy elállunk a szerződéstől és a levél feladásával egy időben visszaküldjük magát a megrendelt terméket is! Természetesen ebben az esetben a visszaküldés díját a vevőnek kell állnia. | ||
32. sor: | 32. sor: | ||
* A szavatossági idő a vásárlás napjával indul, a vásárlás idejét és tényét a blokk vagy a számla igazolja. | * A szavatossági idő a vásárlás napjával indul, a vásárlás idejét és tényét a blokk vagy a számla igazolja. | ||
* A jótállás érvényesítéséhez mindig a forgalmazó pecsétjével ellátott jótállási jegyre van szükség. | * A jótállás érvényesítéséhez mindig a forgalmazó pecsétjével ellátott jótállási jegyre van szükség. | ||
− | * Ahhoz, hogy egy terméket visszavigyünk elengedhetetlen, hogy a termék kifogástalan állapotban legyen! | + | * Ahhoz, hogy egy terméket visszavigyünk elengedhetetlen, hogy a termék kifogástalan állapotban legyen! (Pl. egy cipő esetén ez nem megvalósítható pár nap használat után sem) |
== Kapcsolódó források, hivatkozások == | == Kapcsolódó források, hivatkozások == | ||
38. sor: | 38. sor: | ||
* [http://csakakorrekt.blog.hu/2011/11/30/mit_vegyen_vissza_a_bolt Mit vegyen vissza a bolt?] | * [http://csakakorrekt.blog.hu/2011/11/30/mit_vegyen_vissza_a_bolt Mit vegyen vissza a bolt?] | ||
* [http://hiper.blog.hu/2009/12/25/ha_nem_jo_az_ajandek_2 Ha nem jó az ajándék] | * [http://hiper.blog.hu/2009/12/25/ha_nem_jo_az_ajandek_2 Ha nem jó az ajándék] | ||
+ | * [http://www.njt.hu/ A Nemzeti Jogszabálytárban megkeresheted a vonatkozó jogszabályokat is!] | ||
[[Kategória:Otthon-kert]] | [[Kategória:Otthon-kert]] | ||
[[Kategória:Üzlet-jog]] | [[Kategória:Üzlet-jog]] |
A lap jelenlegi, 2016. november 20., 10:05-kori változata
[szerkesztés] Hogyan kell visszavinni a boltba valamit?
Amikor megveszünk, valamit jobb esetben mindig reméljük, hogy a legjobb és legszebb dolgot sikerült beszereznünk. De van, mikor fény derül egy-egy anyaghibára itt vagy ott, esetleg pár hónap elteltével mondja fel a szolgálatot az adott termék, vagy csak egyszerűen rájövünk, hogy mégsem tetszik annyira, amit választottunk. Kérdés, hogy ilyenkor mi a teendő? Sajnos a vevők többsége nem ismeri sem a jogait, sem pedig a kötelezettségeit egy ilyen esetben. Arra mindig érdemes odafigyelni, hogy az aktuális szabályok állandóan változnak, ezért mielőtt „akcióba lépsz”, nézz utána az aktualitásoknak!
[szerkesztés] Lépések
- Azonnali csere: Ha a vásárlást követő 3 napon belül történik a meghibásodás, és a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza, a forgalmazó köteles az árut kicserélni. Érdemes tehát rögtön vásárlás után kipróbálni, ellenőrizni a terméket!
- Szavatosság: A fogyasztók a hiba felfedezése után minél hamarabb kötelesek érvényesíteni szavatossági igényeiket, illetve ha menthető okból erre nem képesek, legfeljebb két hónapon belül. Az általános szavatossági idő 6 hónap: ekkor a forgalmazó köteles bizonyítani, hogy a hiba a termékben vásárláskor is fennállt. Ettől általában a forgalmazók eltekintenek, és „szó nélkül” visszaveszik az árut. Általában cserét ajánlanak, a vételárat csak ritka esetben térítik vissza.
- A hat hónap leteltével azonban vevőnek kell bizonyítania, hogy a hiba vásárláskor is létezett. Ez nehéz feladat a vevő számára, mert a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, illetve más független, akkreditált intézmény – például a KERMI – által végzett vizsgálat költségeit a vevőnek kell állnia. Azonban, ha a kifogása alaposnak minősül, a forgalmazó köteles ezt megtéríteni.
- A vásárlástól számított két éven túl azonban nem érvényesíthető szavatossági igény.(Ez az igény érvényesítésre nyitva álló idő azonban idővel változhat is, hiszen a polgári törvénykönyv is néha változik.)
- Jótállás: Bizonyos tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó jótállási kötelezettséget jogszabály ír elő. Ez annyit jelent, hogy a gyártó, forgalmazó garantálja, hogy a megvásárolt termék legalább egy évig kifogástalanul fog működni. A szavatosság és a jótállás közötti különbséget jogásszal tudod megérteni, kérdezz az ügyvédedtől, ha nagy értékű vagyontárgyadról van szó (autó, több milliós számítástechnikai eszköz stb.)
- Egyes fogyasztási cikkekre vételártól függetlenül kötelező jótállás vonatkozik. Ilyenek pl: hűtő-, a mosógép, a tűzhely, a varrógép, a porszívó, a gépkocsi, a telefon vagy a mobiltelefon.
- A fogyasztási cikkek másik csoportjánál csak 10.000 Ft vételár felett van kötelező jótállás. Ezek pl: tévé, rádió, óra.
- Mi tehetünk internetes rendelés esetén? Az interneten rendelt termékekre a 17/1999-es kormányrendelet vonatkozik. Ez lehetőséget teremt arra, hogy a fogyasztó a termék kézhezvételétől számított 8 munkanapon belül indokolás nélkül elálljon a szerződéstől és visszakérje a vételárat. Azaz kell írnunk egy ajánlott levelet, melyben jelezzük igényünket, hogy elállunk a szerződéstől és a levél feladásával egy időben visszaküldjük magát a megrendelt terméket is! Természetesen ebben az esetben a visszaküldés díját a vevőnek kell állnia.
[szerkesztés] Tippek
- A jótállás esetében a vásárlónak nem kell bizonyítania, hogy vétlen a termék meghibásodásában.
- Korábbi tapasztalat: Laptop részletre történő vásárlásakor érdemes a forgalmazónál érdeklődni, ugyanis egyes forgalmazóknál a havi törlesztő részlet minimális emelkedésével plusz 1 év jótállási időt lehet vásárolni.
- A szerződéstől való elállás lehetősége még az olyan „vásárlások” esetén is lehetséges, mint például az ügynökön keresztül kötött életbiztosítás. Ennek értelmében 30 napig a befektetési termékkel kombinált életbiztosításokra is vonatkozik a „visszavétel” kötelessége.
- Az akciós termékek kivételt képeznek az általános termék-visszavételi szabályok alól, ezért érdemes megvétel előtt rákérdezni, hogy az adott termékre milyen előírások vonatkoznak!
- Amennyiben reklamációra kerül a sor érdemes elkérni az arról készült jegyzőkönyvet, hogy ha esetleg a Fogyasztóvédelmi Hivatalhoz akarsz fordulni, legyen bizonyíték a kezedben.
- A javításra, cserére átadott áruról kérj elismervényt, mindig ellenőrizd, hogy helyesek-e az azon szereplő adataid!
- Ha bármilyen speciális esettel kapcsolatos kérdésed merülne fel, a Fogyasztóvédelmi Fórumon kérhetsz online segítséget! (LINK: http://www.fogyasztovedelem.com/ )
[szerkesztés] Amire szükséged lehet
- A visszavinni kívánt árura kifogástalan állapotban.
- Az áru eredeti csomagolását képező dobozra: általában cipő esetében, de műszaki cikknél is kérhetik.
- Vásárlást igazoló blokkra (nyugtára) vagy számlára.
- Talpraesettségre, amikor megpróbálnak lerázni.
[szerkesztés] Figyelmeztetések
- Általános szabály, hogy élelmiszert és fehérneműt egyetlen kereskedő sem cserél vissza.
- A blokkot vagy számlát mindig meg kell őrizni, annak hiányában a szavatosság nem érvényesíthető.
- A szavatossági idő a vásárlás napjával indul, a vásárlás idejét és tényét a blokk vagy a számla igazolja.
- A jótállás érvényesítéséhez mindig a forgalmazó pecsétjével ellátott jótállási jegyre van szükség.
- Ahhoz, hogy egy terméket visszavigyünk elengedhetetlen, hogy a termék kifogástalan állapotban legyen! (Pl. egy cipő esetén ez nem megvalósítható pár nap használat után sem)