„Keresőbarát linket készíteni” változatai közötti eltérés

Innen: Hogyankell.hu

(Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell keresőbarát linkeket készíteni? == right Az egyszerű és könnyen érthető linkstruktúra az internetezők tájékoz…”)
(Nincs különbség)

A lap 2014. október 9., 09:49-kori változata

Hogyan kell keresőbarát linkeket készíteni?

Keresobarat-link.jpg

Az egyszerű és könnyen érthető linkstruktúra az internetezők tájékozódását és egyben a keresőmotorok munkáját is megkönnyíti, így nagyban hozzájárulhat egy honlap keresőben elfoglalt pozíciójának javításához. Az alábbiakban rövid általános áttekintést nyújtunk a kereső- és felhasználóbarát linkekről. Rendkívül összetett oldalak (pl. több ezer terméket felvonultató webshopok) esetén valószínűleg nehéz minden kritériumnak megfelelni, de kisebb honlapoknál célszerű minél több tanácsot megfogadni.

Lépések

  1. Az oldal tartalmának kialakításakor törekedjünk a logikus, átlátható felépítésre, amelyet a linkekkel is követhetünk. Például ha egy bútorasztalos cégnek készítünk honlapot, egy Rólunk menüpont, amelyben a cégtörténetet és az elérhetőségeket tüntetjük fel, míg a Termékek menüpontban szerepeltessük az asztalokat, székeket, szekrényeket. A linkek az utóbbi kategóriánál így nézzenek ki: valami.hu/termekek/szekrenyek
  2. A kategóriákhoz hasonlóan a legkisebb tartalmi egységekhez (a példánkban egy-egy termék leírásának) is rendeljünk beszédes linkeket az átlagfelhasználó számára értelmezhetetlen paraméterek helyett. A példánál maradva egy adott szekrény dinamikusan generált URL-jét (pl. valami.hu/folder1/56331484652) cseréljük az alábbira: valami.hu/termekek/szekrenyek/ketajtos-diofa-ruhasszekreny.
  3. A linkben a több szóból álló kifejezéseket ne írjuk egybe, a legjobb, ha kötőjellel választjuk el őket (-). A fenti változat a felhasználók és a keresőmotorok számára is jobban értelmezhető, mint ez a (negatív) példa: /ketajtosdiofaruhasszekreny. Az alulvonást a Google úgy értelmezi, mintha egybeírt szavakat választana el, így hiába értelmezhető könnyebben a felhasználók számára, a keresőmotorokat nem segíti – maradjunk tehát a kötőjeleknél.
  4. Az ékezetes betűk helyett használjuk az ékezet nélküli betűket. Ne használjunk más helyettesítő karaktert, vagy dupla betűket (pl. /yveges-szekreeny). Néhány CMS rendszer az ékezetes karakter HTML kódját szerepelteti akkor, ha például az oldal címéből generálja a linket (pl /szekr&#233nyek). Ezt ugyan a keresők tudják értelmezni, de az átlagos felhasználó nem, és kevésbé fognak rákattintani a linkjeinkre – ami a keresőoptimalizálás szempontjából is hátrányos.
  5. Ha lehet, a linkekben kerüljük a kötőszavakat, névelőket. Például a valami.hu/a-legolcsobb-termekek helyett használjuk a valami.hu/legolcsobb-termekek linket.
  6. Ne használjunk nagybetűs szavakat a linkekben – az internetezők nem ettől fognak visszaemlékezni az oldalunkra, a keresők viszont általában negatívan értékelik.
  7. Kerüljük el, hogy különböző – paraméterezett – linkeken ugyanaz a tartalom legyen elérhető. Ez előfordulhat például akkor, ha a felhasználói viselkedés mérésére session ID-t használunk – erre a célra építsünk inkább cookie-kat az oldalba.
  8. Ettől függetlenül is előfordulhat, hogy hasonló tartalomhoz generál egyedi linket a rendszerünk. Gondot okozhat például, ha van egy eseménynaptár az oldalon, és bár hétköznaponként általában nincs program, a felhasználók mégis rákattinthatnak ezekre a napokra (vagy például a jövő évi dátumok is elérhetők számukra). A másik gyakori példa, hogy a webshopokban a keresőszavak alapján generálódik egy lista az adott felhasználót érdeklő termékekről. Ezek a linkek ugyan szükségesek, de a keresőrobotok számára értéktelenek, ezért a robots.txt fájlban blokkoljuk őket, vagy használjunk „nofollow” megjelölést az ilyen hivatkozásokban.

Tippek

  • Ne a keresőnek dogozzunk, próbáljunk a felhasználók fejével gondolkodni a linkstruktúra kialakításánál is. Figyeljük meg, hogyan navigálnak egy-egy honlapon vagy idéznek fel linkeket az ismerőseink.
  • A duplikált tartalmakat igyekezzünk kerülni, például 301-es átirányítással. Ha ez nem lehetséges, jelöljük meg a „hivatalos” vagy kanonizált változatot (például a rel=”canonical” paraméterrel). Ügyeljünk arra is, hogy a www. és enélkül használt linkeket szintén keresőbarát módon feleltessük meg egymásnak.
  • Készítsünk XML oldaltérképet, ami a keresőrobotoknak segít feltérképezni az oldalt, és egyúttal meghatározni a duplikált tartalmak közül a kanonizált változatot.
  • A legtöbb CMS rendszer lehetőséget biztosít arra, hogy a linkek végéről elrejtsük a kiterjesztéseket (pl. valami.hu/rolunk.php helyett valami.hu/rolunk jelenik meg a böngészőben). Ezzel még inkább felhasználóbaráttá tehetjük a linkeket.
  • Webshopok esetén gyakran az jelent nehézséget, hogy a termékeket számos kisebb-nagyobb kategóriába sorolják, azonban ha ezt mind megjelenítenénk az URL-ben, nagyon hosszúvá válna. Pl. valami.hu/muszaki-cikk/fenykepezogep/digitalis-fenykepezogep/fuji/finepix-s4700. Ezekből a linkekből a kategóriákat elhagyhatjuk, így az URL rövidebb, könnyen megjegyezhetőbb lesz, és a keresőkben is teljes egészében megjelenhet (pl. valami.hu/finepix-s4700)

Amire szükséged lehet

  • Honlap, jól strukturált tartalommal.
  • Az egyedi linkek kezelésére alkalmas CMS rendszer.

Figyelmeztetések

  • Ne használjunk felesleges, a navigációt önmagukban nem támogató kifejezéseket a linkekben csak azért, hogy a számunkra fontos kulcsszó többször szerepeljen – ezt ma már inkább bünteti, mint értékeli a Google, mert a felhasználók szempontjából nem hasznos. Például: valami.hu/termekek/szekrenyek/diofa-akasztos-szekreny-ruhasszekreny-ketajtos-szekreny
  • Eltérő céllal készített oldalaknál a keresőbarát URL-ek struktúrája is más lesz. Egy blognál például érdemes lehet feltüntetni a bejegyzés dátumát a linkben, míg erre egy átlagos honlap esetén erre még a híreknél sincs szükség.

Források, hivatkozások

Az oldal szerzői

JViki