„Snookerezni” változatai közötti eltérés

Innen: Hogyankell.hu

(Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell {{PAGENAME}}? == A Sznúker (vagy angolul Snooker) egy biliárd játék. Ez a cikk a szabályok megismerésében segít, de ahogy a többi játék esetén …”)
(Nincs különbség)

A lap 2014. július 14., 09:44-kori változata

Hogyan kell Snookerezni?

A Sznúker (vagy angolul Snooker) egy biliárd játék. Ez a cikk a szabályok megismerésében segít, de ahogy a többi játék esetén is, nagy játékossá csak sok gyakorlással válhatunk!ID-10095497.jpg


Lépések

  1. A játék kellékei:
    1. Asztal: A Sznúkert 6 zsebes, szabvány szerint 3,6x1,8 méteres asztalon játsszák, ami ebben a műfajban a legnagyobb.
    2. Dákó: A golyókat csak a dákó végén lévő bőrrel lökhetjük meg, egyébként szabálytalannak minősül a lökés.
    3. 22 golyó: A golyók különböző pontértékkel rendelkeznek: 15 db piros - 1pont értékben - és 6 darab színes golyó 2-7 pontig terjedően. Ezek emelkedő sorrendben: sárga, zöld, barna, kék, rózsaszín és a fekete. A fehér golyó a játékhoz kell, és nincs értéke.
    4. Háromszög alakú sablon (rack) a golyók felrakásához.
    5. Kiegészítők: A dákóhoz tartozhatnak különböző segédeszközök is az asztal nagysága miatt, ilyenek a különböző méretű hosszabbítók, az iksz, vagy a pók. A pontosabb célzáshoz pedig krétát használhatunk.
  2. A játék célja: A játékot az nyeri, aki több frame-et (menetet) nyer. Egy frame a kezdő lökéstől az utolsó fekete golyó eltevéséig tart.
  3. A golyók felállítása: A piros golyókat háromszög alakban állítsuk fel, úgy, hogy az elülső golyó az asztalon kijelölt tőponton helyezkedjen el! A színes golyókat a kijelölt helyükre kell tenni: a sárga, zöld illetve barna golyókat a vonalra, ez utóbbit a kékkel, a rózsaszínnel és a feketével együtt az asztal hosszanti felezővonalán helyezzük el. (A színes golyók helyét többnyire kis kereszt jelzi a posztón.)
  4. Kezdőjátékos kijelölése: Pénzfeldobással történik. A játékosok felváltva kezdik a frame-eket
  5. Kezdőlökés: Az első lökést úgy kell elvégezni, hogy a kezdőjátékos a D-mezőben helyezi el a fehér golyót, és onnan kell a fehérrel eltalálnia egy pirosat.
  6. A játék menete: A játék során először egy piros golyót kell a lyukba juttatni. Ha ez valamelyik játékosnak sikerül, akkor kezdődik egy „break”. Ezután egy színes golyót kell eltenni, de a bírónak előre jelezni kell, hogy melyiket célozzuk meg. Ha sikerül, akkor a színes golyót visszateszik a helyére, és újra piros golyó következik. Amíg ez sikerül, addig van joga a játékosnak az asztalnál maradni. A break befejezése után a másik játékos jön. (A break értéke az a szám, ahány pontot szerez a break alatt a játékos.) A frame végén már elfogynak a piros golyók. Az utolsó piros után még egy színeset kell eltenni, ami után, ha sikerült, még visszakerül a színes golyó a helyére. Ezek után a pontértéküknek megfelelő sorrendben kell elrakni a színes golyókat, amiket ilyenkor a bíró már nem helyez vissza az asztalra.
  7. A játék véget: érhet úgy, hogy elteszik az összes golyót, de úgy is, hogy a felek megállapodnak, hogy ki a győztes. Ez utóbbira akkor kerülhet sor, ha az egyik félnek már nagyon nagy az előnye, az asztalon lévő golyók kevesek a hátrány ledolgozásához, és hibákat is el kellene követnie a másiknak, hogy az állás megforduljon. Black Ball Game-nek nevezik azt a játékot, amikor már csak a fekete van az asztalon, és a két játékos között 7 pontnál kevesebb van. Nagyon ritkán előfordul, hogy az utolsó fekete eltevése után egyenlő a pontállás. Ilyenkor a bíró felteszi a feketét a helyére, és a fehéret a D-mezőből indítva kell folytatni a játékot. Aki ezek után elrakja a feketét, az nyeri a frame-et. Ezt hívják Respotted black játéknak.
  8. A taktika szerves részét képezik a biztonsági lökések(Safeties), melyeknél a játékosok a golyót a szegélyhez közel próbálják helyezni. Ezután az ellenfél csak a golyó felső részét érintheti, ez korlátozott hatékonyságú lökés és a golyó ellenőrizhetősége is csökken. A Sznúker állás az, amikor a fehér golyó nem "látja" közvetlenül a célgolyót egy másik golyó miatt.
  9. Hibák
  • Egyetlen golyót sem talál el a fehér golyó.
  • A játékos a dákóval hozzáér egy piros vagy egy színes golyóhoz.
  • A játékos valamelyik testrészével vagy a ruhájával, illetve valamelyik segédeszközzel hozzáér valamelyik golyóhoz.
  • Színes golyót rak el a játékos, amikor piros következik, pirosat rak el, amikor színes következik, illetve nem a megnevezett, vagy soron következő színes golyót rakja el. (Ha piros golyó van soron és egyszerre több piros is esik, az nem számít hibának. Ha színes golyó van soron és esik a megfelelő színes, de más is, akkor az hiba.)
  • Lyukba esik a fehér golyó.
  • Valamelyik golyó leesik az asztalról.
  • Tolás, vagyis a dákóval nem csak egy pillanatra ér a fehér golyóhoz, hanem hosszabban, aminek következtében tolja a dákó a fehér golyót.
  • Ugratás, vagyis a fehér golyónak olyan meglökése, hogy az átugrik egy nem kívánt a fehér és a célgolyó közti golyót. (Azaz ha találat előtt megugrik, de nem ugrik át semmit, az szabályos.)
  • Lökéskor a játékos úgy fekszik fel az asztalra, hogy egyik lábával sem érinti a padlót.

Minden hiba legalább 4 pontot ér az ellenfélnek. Olyan esetben, amikor a kék, a rózsaszín vagy a fekete a célgolyó, vagy az a golyó, amivel a hiba történik, akkor a hiba értéke az aktuális célgolyó értéke.


Tippek

  • Egy-egy mérkőzés akár órákon keresztül is folyhat, így a fizikai állóképesség fontos tényező lehet.
  • Az asztal méretei miatt, a folyamatos játék érdekében érdemes a lökéseket kisebb asztalon begyakorolni (pl.8 golyós pool segítségével)

Amire szükséged lehet

  • Az asztalra
  • A golyókra
  • A dákóra
  • Egy ellenfélre
  • Háromszög
  • Biliárd kréta
  • Hosszabbítókra

Kapcsolódó videók

Jelenleg ez a világ leggyorsabban elért maximális break-je.

Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

BoglarkaS, Wezo