Módosítások
Innen: Hogyankell.hu
→Lépések
== Lépések ==
#1.,'''Az üzleti terv alaptételei'''
#* Egy jól elkészített tervvel fontos beruházókat, projekteket és pénzeket nyerhetünk meg, ezért lényeges, hogy perecízen, alaposan és rendezetten állítsuk össze. Az alábbi feltételeknek kell, hogy megfeleljen az üzleti tervünk:
#* Mindenképpen alapos és körüljárt legyél a témában, legyen előzetes tudásanyagod, információgyűjtésed, s a hiányosságokat pótold. Bármit adsz ki a kezedből az legyen formailag, nyelvezetileg, esztétikailag és stilisztikailag a helyén. Hibás információkat semmiképen ne tartalmazzon, mindenről győződj meg.
*'''a beszállítók és az üzleti partnerek meghatározása''', azok elérhetősége, és egy teljes tervezet arról, hogy miként képzeljük el az együttműködést, milyen tevékenységben melyik partnerre számítunk.
*a partnerekkel való üzleti kapcsolatok, szerepkörök meghatározása.
#3.,'''A vezetői összefoglaló megírása'''
*Egyik kulcsfontosságú szakasza az üzleti tervnek, a '''vezetői kultúra meghatározása és összefoglalása'''. Vagyis kik a vezetőség tagjai, személy szerint rövid bemutatás, mi a cég filozófiájuk, és miért hozzák(ták) létre a társaságot (Kft., Bt., stb.).
*'''A vezetői összefoglaló és a vállalkozás általános bemutatásának tartalmi tulajdonságai''': tömör, lényegre törő, esztétikus, precíz, céltudatos, figyelemfelkeltő, vázolja a vállalkozás piaci helyzetét, megjelenését, innovációját (fejlesztés) és a törekvését, bemutatja a a piaci és a társadalmi szerepvállalását, megszabja a marketingstratégiát és a célpiacot, meghatározza a profitszerzési lehetőségeket és formákat, bemutatja a jelentősebb partnereket, valamint információt ad a gazdasági társaság felépítéséről, s a struktúrájáról.
#4.,'''Megvalósítási és végrehajtási tervezés'''[[Fájl:Projekt.png]] #*Ahhoz, hogy sikeresen tudjon működni bármilyen ötletünk vagy projektünk, szükségünk lesz egy tanulmány megírására, amely szerepe: információkkal szolgáljon a vezetőség és a menedzsment számára, hogy mérlegelni tudjanak az elfogadásán, valamint nagy vonalakban és tervekben lássák a projekt megvalósulását. Kiinduló pontja lehet a finanszírozási terv kivitelezésének. A '''tanulmányi dokumentum elkészítésekor''' határozzunk meg '''több alternatívát, vészmegoldásokat, válságmenedzsmentet, az erőforrások költséghatékony használatát, valamint készítsünk kockázatelemzést.'''#* Meghatározó szempont tehát, hogy információkat gyűjtsünk és azokat elemezzük, illetve azokat értékeljük is ki, hogy a későbbiekben tudjuk használni az adatokat.#* A tanulmány elkészítése során szükség van: '''a projektfelelős bemutatására''' (természetes vagy jogi személy, aki a projekt sikeréért felel), a projektfelelős korábbi innovációinak ismertetésére, a projektfelelős szakértelmének az igazolására, alátámasztására, továbbá a projektmenedzsmentben résztvevő szervezeti személyek bemutatása, és a projektfelelős pénzügyi stabilitását bizonyító tényekre.#5.,'''Marketing stratégia meghatározása'''[[Fájl:Mark.jpg]]
#*'''A piaci szegmens vizsgálata'''
#*Mielőtt egy vállalkozásba vagy projektbe kezdünk, érdemes a versenytársak, az aktuális piac és gazdasági helyzetet, valamint a társadalmi, a demográfiai és a gazdasági változásokat kiértékelni és folyamatosan figyelemmel követni.#*Mindenképp rukkoljunk elő '''innovációkkal''', technológia fejlesztésekkel, kövessük a piaci trendeket és az igényeket.#*Legyünk tisztában a jogi szabályokkal és a politikai keretekkel.
#'''A termékek és a szolgáltatások marketing terve'''
#*Tartalmaznia kell az üzleti tervünknek a szolgáltatásunkkal kapcsolatos marketing tervezetet. Ennek a '''célja''', hogy bemutassa a termékek, avagy a szolgáltatások jellemzőit, tulajdonságait, pozitívumait és innovációit, valamint szemléltesse azok részletes értékesítési stratégiájának a folyamatát, eszközeit és a csatornáit, illetve meghatározza a célpiacot és annak az igényeit.
#'''A piaci szegmentáció meghatározásának fázisai'''
#*E témánál két fontos tényezőre kell kitérnünk: a '''célcsoport demográfia''' és a '''pszichológiai''' jellemzőire.#*A '''célközönség demográfiai tulajdonságainak meghatározásánál''' a következőek kell szempontként figyelembe vennünk: életkor, jövedelem/átlagkereset, nem, családi állapot, foglalkozás, lakóhely, átlag vásárlási összeg, vásárlások gyakorisága.#*A '''célközönség pszichológia jellemvonásainak meghatározásánál''' a következőek kell szempontként figyelembe vennünk: a célközönség életmódja és szokásai, valamint az igények, amiket a termékeinkkel, szolgáltatásainkkal akarunk kielégíteni, továbbá milyen tényezők szerint vásárol a célközönség, a célpiacon milyen pénzügyi és vásárlási tulajdonságok tapasztalhatóak általánosságban (csökkenő, stagnáló vagy növekvő), mekkora a célpiac mérete, képes-e másodlagos célpiacot is kielégíteni a vállalkozásunk, s milyen tendenciában képes növekedni.
#'''A versenytársak elemzése'''
#*Ahhoz, hogy tudjuk milyen mértékű a célpiac lefedettsége a konkurenciák által, ahhoz feltétlen fontos a konkurens cégeket alaposan vizsgálnunk.#*Az alábbi szempontok szerint érdemes vizsgálni, elemezni a versenytársakat: milyenek a versenytársak termékei és szolgáltatásai, a célközönségük jellemzői, vásárlási szokásai, milyen árpolitikát és marketinget használnak, a versenytársak gyengeségei és erősségei, a vásárlóikat milyen eszközökkel lehet megszerezni, milyen referenciákkal és múlttal rendelkeznek, kik a partnereik és beszállítóik, valamint milyen kereskedelmi csatornákat használnak a vásárlóközönség eléréséhez.
#'''A marketing mix részelemei'''
[[Fájl:Marketingmix.gif]]
#*A marketingstratégiánk szerves részének kell lennie a marketing mixnek, mely segítségével számos csatornán keresztül, széles reklámozási eszközökkel tudjuk szerteágazóan elérni a vásárlóközönségünket. #*A '''promóció''' lebonyolításához az alábbi tevékenységeket tudjuk az üzleti tervünkbe betűzni:
[[Fájl:4P.jpg]]
#*'''BTL marketing eszközök''' használata (nem hagyományos reklámeszközök), vagyis szponzoráció, rendezvény, PR, telemarketing, eladóhelyi reklámok (POS,POP), értékesítési promóciók, merchandising, valamint az online marketing eszközök használata (hirdetések, bannerek, vírusvideók, DM levél, stb.).
#*'''ATL marketing eszközök''' felhasználása (hagyományos reklámeszközök), avagy a TV reklámok, rádiós reklámspotok, újsághirdetések, és a köztéri reklámfelületek.
[[Fájl:marketing4P.jpg]]
#*Amennyiben tervezünk '''disztribúciót''', azzal kapcsolatosan kidolgozott alapelvek és stratégia meghatározása.#*Az '''árak''' pontosan kidolgozott tervezete, az előzőekben felmért információkkal egybevetve, amely egyaránt igazodik a versenytársakhoz, illetve a vásárlóközönséghez, valamint az akciók megtervezése.#*A termékpalettánkat és a szolgáltatásainkat a következő perspektívák szerint állítsuk össze: a típus meghatározása, melyik szakaszban szándékozunk bevezetni, elindítani (kezdeti, bevezető, növekvő, hiánypótlás, haladó), a termékinnovációk kifejlesztése és ütemezése, különböző igények szerinti termékek/szolgáltatások, vagyis széles termékpaletta, illetve a hiánypiac kiaknázása, változatosság és sokféleség, valamint a termékek/szolgáltatások előnyeinek és erősségeinek kihangsúlyozása, mivel különb és jobb, mint a versenytársaké. #6.,'''Az üzemeltetés koncepciója'''#*Ezen résznél két fontos dologra kell figyelnünk és azokat részleteznünk: az '''innovációk tanulmányozása''' és az '''előállítás ütemtervezése'''.#*'''Az innovációk tanulmányozása:''' fontos meghatározni saját magunk számára, hogy a jövőben milyen ütemben, milyen számottevő innovációkat, fejlesztéseket kívánunk véghez vinni. Érdemes megállapítani folyamatosan, hogy az adott termék/szolgáltatás milyen fázisban tart, így pontosabb tervezést és választ tudunk a vezetés számára, hogy mikorra várható a fejlesztés befejezése. Tervezni tudunk valamint még az elkövetkező nehézségekkel, amellett folyamatosan reflektálni (vissza reagálni) a piac változásaira, ráadásul felhívja a figyelmünket a hibákra, hiányosságokra is. Figyeljünk oda, hogy ha valami új terméket, szolgáltatást hozunk létre, szabadalmaztassuk, jegyeztessük be, avagy védessük le.#*'''Az előállítás ütemtervezése:''' határozzuk meg, hogy kik a legmegfelelőbb partnerek, beszállítók a számunkra (árak, megbízhatóság, pontosság, szállítási rugalmasság), milyen gyártási szempontok fontosak számunkra (energiatakarékos, zöld technológia, költségtakarékos, stb.), ezenkívül mutassuk be a gyártás tervezésének folyamatait, fázisait, költségeit, eszközigényt, hely, valamint a határozzuk meg a szervizhálózatot és próbáljunk pályázni terméktámogatásra.#7.,'''A szervezeti hierarchia és felépítés'''#* Szintén két lényeges összetevőből állítsuk össze a szervezeti hierarchiát: a '''vezetőség és tisztségviselők''', valamint a '''szervezeti kultúra és struktúra'''.#*Első lépés a vezetőség (igazgatóság és menedzsment) és tisztségviselők meghatározásánál, hogy tisztázzuk kik a vállalkozás vezetői, s ki milyen pozícióban és hol helyezkedik majd el a cégben. Ezen kívül ki milyen szegmensért, feladatért, projektért, területért lesz felelős a vállalkozáson belül. Érdemes megjelölni a kulcsfontosságú tanácsadók, partnerek és külsős személyeket is (jogász, könyvelő, pénzügyi tanácsadó, szaktanácsadó)#*Második lépés, hogy kialakítsuk a szervezeti kultúrát, ami magában foglalja a cégen belüli etikai normákat, a cég filozófiáját és szabályait, ami minden dolgozóra vonatkozik, ezen kívül a munkaerő kiválasztásának elveit és a felvétellel kapcsolatos szabályokat, a jutalékok kialakítását, illetve az esetleges továbbképzési rendszert. #8.,'''A pénzügyi terv kialakítása'''#* A legutolsó lépés a cég számára egyik legfontosabb részegysége: '''a pénzügyi terv'''. Ennek a segítségével kimutatásokat tudsz készíteni, és a jövőben keletkező, előre számítható költségekre tudsz felkészülni. #* Szükség lehet egy költségvetési terve, ami az előző évek pénzügyi terveit és azok összehasonlítását tartalmazza.#* Elengedhetetlen még, hogy tartalmazzon '''cash-flow kimutatást''' (készpénzáramlás), '''eredménykimutatást''', '''pénzügyi mérleget''', az '''induló és a működési költségek''' jegyzékét, '''grafikonokat''' a '''fedezeti és megtérülési pontokat''', és a '''pénzügyi mutatókat'''.
#A legutolsó pontba fűzzük be a '''mellékleteket''', ahol csatoljuk a grafikonokat, táblázatokat, fotókat és grafikákat, specifikációkat, extra információkat, vezetői szakmai életrajzokat, vagyis az összes olyan illusztrációt, ami színesíti és többé, látványosabbá teszi az üzleti tervezetet.