Vészfékezni szerkesztése
Figyelem: Nem vagy bejelentkezve. Ha szerkesztesz, az IP-címed nyilvánosan látható lesz a laptörténetben. Ha bejelentkezel vagy regisztrálsz, a szerkesztéseid a felhasználónevedhez lesznek társítva, egyéb hasznos dolgok mellett.
A szerkesztés visszavonható. Kérlek ellenőrizd alább a változásokat, hogy valóban ezt szeretnéd-e tenni, majd kattints a lap mentése gombra a visszavonás véglegesítéséhez.
Aktuális változat | A te változatod | ||
7. sor: | 7. sor: | ||
# '''Miért fontos a vészfékezés?''' Nézzünk meg egy-két példát a sebességekre és a hozzá tartozó fékutakra! Minden esetben jó reakcióidejű a sofőr, új gumikkal szerelt az autó és száraz az út. | # '''Miért fontos a vészfékezés?''' Nézzünk meg egy-két példát a sebességekre és a hozzá tartozó fékutakra! Minden esetben jó reakcióidejű a sofőr, új gumikkal szerelt az autó és száraz az út. | ||
## 65 km/h sebességnél a féktávolság 26 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 9 méter, a fékút 17 méter. | ## 65 km/h sebességnél a féktávolság 26 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 9 méter, a fékút 17 méter. | ||
− | ## 50 km/h sebességnél a féktávolság | + | ## 50 km/h sebességnél a féktávolság 17 méter, ebből a reakcióidő alatt megtett út 7 méter, a fékút 10 méter. |
## Ez azt jelenti, hogy még 9 métert halad a gépkocsi ahhoz a képest, ahol meg kellett volna állni, hogy elkerüljük balesetet. Ugyanez a távolság 50km/h helyett 75km/h sebességnél már 16 méter, 130 km/h helyett a 150 km/h esetében 25 méter. | ## Ez azt jelenti, hogy még 9 métert halad a gépkocsi ahhoz a képest, ahol meg kellett volna állni, hogy elkerüljük balesetet. Ugyanez a távolság 50km/h helyett 75km/h sebességnél már 16 méter, 130 km/h helyett a 150 km/h esetében 25 méter. | ||
## A 9 és 16 méteres távolság megfelel egy 3. emeletről, illetve 5. emeletről történő esésnek. Ezeken a távolságokon belül ne felejtsük el, hogy bármi lehet: óvodás gyermekcsoport, egy másik autó vagy egy kamion is! | ## A 9 és 16 méteres távolság megfelel egy 3. emeletről, illetve 5. emeletről történő esésnek. Ezeken a távolságokon belül ne felejtsük el, hogy bármi lehet: óvodás gyermekcsoport, egy másik autó vagy egy kamion is! | ||
# '''A vészfékezés teljes erőbedobást kíván!''' Meg kell különböztetnünk lassító fékezést és vészfékezést. Az előbbinél finoman, kis-közepes erővel nyomjuk a fékpedált, az utóbbinál úgy kell taposni, hogy az életünk függ tőle! | # '''A vészfékezés teljes erőbedobást kíván!''' Meg kell különböztetnünk lassító fékezést és vészfékezést. Az előbbinél finoman, kis-közepes erővel nyomjuk a fékpedált, az utóbbinál úgy kell taposni, hogy az életünk függ tőle! | ||
# '''Vészfékezéskor legalább 100-140 kg-mal kell taposni a pedált a megfelelő hatás eléréséhez, és ez komoly fizikai feladat.''' A jó vészfékezés titka, hogy azonnal, teljes erőből meg kell rúgni a pedált úgy, hogy azonnal elérje a fékpedál a végpontját és ebben a helyzetben kell a megfelelő erővel folyamatosan taposni a pedált, mintha át akarnák tolni a lemezen. Lassító fékezést átfordítani vészfékezéssé nehéz – mint ahogy a focista sem tud belebikázni a labdába, ha egy óvatos vagy akár közepes passzra készül, hiszen nem kellő ütemmel/tempóval indul neki, így nem lesz meg a kellő lendület. Széttaposva a pedált méterekkel rövidíthető a fékút: inkább előbb álljunk meg az autónkkal, minthogy baleset történjen! | # '''Vészfékezéskor legalább 100-140 kg-mal kell taposni a pedált a megfelelő hatás eléréséhez, és ez komoly fizikai feladat.''' A jó vészfékezés titka, hogy azonnal, teljes erőből meg kell rúgni a pedált úgy, hogy azonnal elérje a fékpedál a végpontját és ebben a helyzetben kell a megfelelő erővel folyamatosan taposni a pedált, mintha át akarnák tolni a lemezen. Lassító fékezést átfordítani vészfékezéssé nehéz – mint ahogy a focista sem tud belebikázni a labdába, ha egy óvatos vagy akár közepes passzra készül, hiszen nem kellő ütemmel/tempóval indul neki, így nem lesz meg a kellő lendület. Széttaposva a pedált méterekkel rövidíthető a fékút: inkább előbb álljunk meg az autónkkal, minthogy baleset történjen! | ||
− | # '''Tartsuk fent a vészfékezés pillanatában kifejtett erőt!''' Ha már vészfékezünk, ne engedjünk fel kicsit sem a pedált azért, mert úgy gondoljuk, hogy valószínűleg meg fogunk állni. Sokszor éppen ez okozza, hogy mégis belecsúszik az autó. | + | # '''Tartsuk fent a vészfékezés pillanatában kifejtett erőt!''' Ha már vészfékezünk, ne engedjünk fel kicsit sem a pedált azért, mert úgy gondoljuk, hogy valószínűleg meg fogunk állni. Sokszor éppen ez okozza, hogy mégis belecsúszik az autó. |
+ | |||
+ | |||
== Tippek == | == Tippek == | ||
18. sor: | 20. sor: | ||
* A jó reakcióidő – s így a vészfékezés gyorsaságának - kulcsa, hogy csak kipihenten üljünk autóba. Fáradtság esetén jelentősen csökken a reakcióidő. | * A jó reakcióidő – s így a vészfékezés gyorsaságának - kulcsa, hogy csak kipihenten üljünk autóba. Fáradtság esetén jelentősen csökken a reakcióidő. | ||
* Nem megfelelő gumiválasztás esetén, vagy erősen kopott futófelülettel rendelkező gumiknál a féktávolság jelentősen nő. Ha a gumi állapota nem megfelelő, azonnal cseréljük le. Télen mindig téli-, nyáron mindig nyári gumit válasszunk. A négy évszakos gumi is jó megoldás lehet, habár ezek a gumik mindig kompromisszumot képeznek a két szélsőség között. | * Nem megfelelő gumiválasztás esetén, vagy erősen kopott futófelülettel rendelkező gumiknál a féktávolság jelentősen nő. Ha a gumi állapota nem megfelelő, azonnal cseréljük le. Télen mindig téli-, nyáron mindig nyári gumit válasszunk. A négy évszakos gumi is jó megoldás lehet, habár ezek a gumik mindig kompromisszumot képeznek a két szélsőség között. | ||
− | * Az újabb autók esetében a vészfékezés pillanatában alkalmazott „berúgást” az autó érzékeli, és segít fenntartani a megfelelő fékerőt. | + | * Az újabb autók esetében a vészfékezés pillanatában alkalmazott „berúgást” az autó érzékeli, és segít fenntartani a megfelelő fékerőt. |
− | + | ||
+ | |||
== Amire szükséged lehet == | == Amire szükséged lehet == | ||
29. sor: | 32. sor: | ||
* Egy baleset esélyét úgy tudjuk nagymértékben csökkenteni, ha mindig betartjuk a sebességkorlátokat, elsajátítjuk a helyes vészkékezést, a gyors és helyes elkerülési manővereket. | * Egy baleset esélyét úgy tudjuk nagymértékben csökkenteni, ha mindig betartjuk a sebességkorlátokat, elsajátítjuk a helyes vészkékezést, a gyors és helyes elkerülési manővereket. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Kapcsolódó források, hivatkozások == | == Kapcsolódó források, hivatkozások == | ||
− | * [ | + | * [http://www.holvegyekautot.hu/ Holvegyekautot.hu – Magyarország legnagyobb újautó kínálata egy helyen] |
− | |||
− | |||
− |