Körforgalomban vezetni szerkesztése
Figyelem: Nem vagy bejelentkezve. Ha szerkesztesz, az IP-címed nyilvánosan látható lesz a laptörténetben. Ha bejelentkezel vagy regisztrálsz, a szerkesztéseid a felhasználónevedhez lesznek társítva, egyéb hasznos dolgok mellett.
A szerkesztés visszavonható. Kérlek ellenőrizd alább a változásokat, hogy valóban ezt szeretnéd-e tenni, majd kattints a lap mentése gombra a visszavonás véglegesítéséhez.
Aktuális változat | A te változatod | ||
1. sor: | 1. sor: | ||
== Hogyan kell körforgalomban vezetni? == | == Hogyan kell körforgalomban vezetni? == | ||
− | [[Fájl:korforgalom.jpg | + | [[Fájl:korforgalom.jpg]] A körforgalmat azért találták ki, mert biztonságosabbá és gyorsabbá is teszi a közlekedést. Ugyanakkor sokan nem igazán tudják, hogyan használják. Az alábbiakban az egy- és a többsávos körforgalom használatát is bemutatjuk. |
− | |||
== Lépések == | == Lépések == | ||
# '''A körforgalomba belépéskor elsőbbséget kell adnunk annak, aki már a körforgalmon belül tartózkodik.''' Vagyis ne hajtsunk be elé, hogy ő csak satufékkel tudjon megállni – vagy úgy sem… | # '''A körforgalomba belépéskor elsőbbséget kell adnunk annak, aki már a körforgalmon belül tartózkodik.''' Vagyis ne hajtsunk be elé, hogy ő csak satufékkel tudjon megállni – vagy úgy sem… | ||
# '''A körforgalomba belépéskor nem kötelező indexelnünk, kilépéskor azonban igen!''' | # '''A körforgalomba belépéskor nem kötelező indexelnünk, kilépéskor azonban igen!''' | ||
# '''Ha több sávos a körforgalom, akkor:''' | # '''Ha több sávos a körforgalom, akkor:''' | ||
− | |||
#* Ha az első kijáraton akarunk kimenni (vagyis a képet nézve úgy haladnánk, mint a zöld autó), akkor a körforgalom szélső sávjába soroljunk be. | #* Ha az első kijáraton akarunk kimenni (vagyis a képet nézve úgy haladnánk, mint a zöld autó), akkor a körforgalom szélső sávjába soroljunk be. | ||
− | #* Ha nem akarunk az első kijáraton kimenni (vagyis a képet nézve úgy haladnánk, mint a sárga vagy a kék vagy a sárga autó), akkor a belső sávba soroljunk be. Ha ki akarunk menni a körforgalomból, előtte indexeljünk, soroljunk be a külső sávba, majd az irányjelzőt használva távozzunk a körforgalomból. Láthatjuk, hogy a kék autó ott akar kimenni, ahol a piros autó is (hiszen a külső sávba kanyarodik be, vagyis az első kijáraton át ki akar menni). Az ütközést azért könnyű elkerülni, mert ha már benn van a körforgalomban a kék autó, akkor a pirosnak várnia kell, elsőbbséget kell neki adnia. Ha pedig még nincs bent, akkor simán fordulhat jobbra. Ha azonban a következő ábrát nézzük meg, akkor láthatjuk, hogy a sárga autó is szabálytalanul közlekedik, a vége pedig nem más, mint koccanás. A sárga autó nem megy ki a külső sávba, mielőtt elhagyná a körforgalmat, hanem a belsőből fordul ki. A zöld | + | #* Ha nem akarunk az első kijáraton kimenni (vagyis a képet nézve úgy haladnánk, mint a sárga vagy a kék vagy a sárga autó), akkor a belső sávba soroljunk be. Ha ki akarunk menni a körforgalomból, előtte indexeljünk, soroljunk be a külső sávba, majd az irányjelzőt használva távozzunk a körforgalomból. Láthatjuk, hogy a kék autó ott akar kimenni, ahol a piros autó is (hiszen a külső sávba kanyarodik be, vagyis az első kijáraton át ki akar menni). Az ütközést azért könnyű elkerülni, mert ha már benn van a körforgalomban a kék autó, akkor a pirosnak várnia kell, elsőbbséget kell neki adnia. Ha pedig még nincs bent, akkor simán fordulhat jobbra. Ha azonban a következő ábrát nézzük meg, akkor láthatjuk, hogy a zöld és a sárga autó is szabálytalanul közlekedik, a vége pedig nem más, mint koccanás. A sárga autó nem megy ki a külső sávba, mielőtt elhagyná a körforgalmat, hanem a belsőből fordul ki. A zöld autó ott hibázik, hogy ha a külső sávba hajt be, akkor az első kijáratnál el kellett volna hagynia a körforgalmat. [[Fájl:korforgalom-rossz.jpg]] |
== Tippek == | == Tippek == | ||
21. sor: | 19. sor: | ||
* KRESZ | * KRESZ | ||
* saját tapasztalat | * saját tapasztalat | ||
− | |||
− |