532
szerkesztés
Módosítások
Innen: Hogyankell.hu
Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell honlapszöveget írni? == Az interneten másképp olvasunk, mint nyomtatásban, ezért a webes szövegírás saját szabályokkal bír. Valójában nem is…”
== Hogyan kell honlapszöveget írni? ==
Az interneten másképp olvasunk, mint nyomtatásban, ezért a webes szövegírás saját szabályokkal bír. Valójában nem is olvasunk, sokkal inkább átfutjuk a szemünkkel a szövegeket. Ráadásul a weben minden egy kattintásra van, így ha nem tudjuk megragadni az olvasók figyelmét néhány pillanat alatt, akkor már el is veszítettük őket. Így nem meglepő, hogy a jó webes szövegíró kincset ér. Ugyanakkor, ha nincs is írói vénánk, van egy-két hasznos fogás, amit ha bevetünk, mi magunk is jó és hatékony honlapszöveget írhatunk.
== Lépések ==
# '''Határozzuk meg, hogy mi a célunk!''' A honlap célja határozza meg azt, hogy hogyan kommunikáljunk. Fontos, hogy a szöveg írásakor mindig tartsuk szem előtt ezt a célt (eladni akarunk, edukálni vagy éppen imázst építeni?), ennek megfelelően szerkesszük a szöveget!
# '''Gondoljuk át, kinek szól a honlapunk!''' Attól függően, hogy a saját témánkban jártas, szakértő közönségnek, vagy laikusoknak szól a honlapunk, teljesen más szóhasználatot kell alkalmaznunk. Ha a közönségünk szakértőkből áll, akkor használhatjuk a szakmai nyelvet, ellenkező esetben kerülni kell! A célközönség a szóhasználat mellett a szöveg stílusát (tegező vagy magázó, laza hangvételű vagy komolyabb) is meghatározza.
# '''Legyünk tömörek!''' Ahogy a bevezetőben is írtam, a neten nem olvasunk, sokkal inkább átfutjuk a szemünkkel a szövegeket. Ezért törekedni kell arra, hogy 1-1 aloldal szövege ne legyen hosszabb, mint egy A4-es gépelt oldal (kb. 2500-3000 karakter). Ugyanakkor keresőoptimalizálási szempontból az sem jó, ha nagyon rövid, 500-600 karakteres szövegeket írunk, vagyis törekedni kell az egyensúlyra. A
# '''Fogalmazzunk egyszerűen!''' Ebben sokat segít, ha rövid mondatokat használunk, kerüljük például az összetett mondatokat, a fokozásokat stb. Minél rövidebb és egyszerűbb egy mondat, annál jobb.
# '''Tagoljuk a szöveget!''' Nem csak a szöveg rövidsége, de a tagolás is nagyon sokban támogatja a netes olvasási szokásokat. Ennek több módja is van:
## A folyó szövegeket bontsuk bekezdésekre!
## Használjuk címeket és alcímeket, amelyben a legfontosabb gondolatokat, kulcsszavakat emeljük ki!
## Használjuk felsorolásokat folyó szöveg helyett!
## Emeljük ki a legfontosabb gondolatokat más színnel vagy például boldozással!
## Tagoljuk a szöveget képekkel, ábrákkal! Ugyanakkor ne essünk túlzásba, ne akarjunk minden gondolatot képekkel illusztrálni!
# '''Használjunk kulcsszavakat a szövegben!''' Ez egyrészt a keresőoptimalizálást is segíti (erről bővebben a [http://www.hogyankell.hu/Keres%C5%91optimaliz%C3%A1lni_%28SEO%29 Hogyan kell keresőoptimalizálni] cikkben olvashatsz), másrészt a látogató figyelmének megragadását is szolgálja. Fontos, hogy olyan kulcsszavakat, kifejezéseket válassz, amelyre az internetezők valóban keresnek. Ehhez érdemes segítséget is igénybe venned (pl. használhatod a Google AdWords kulcsszó eszközét), sok esetben ugyanis nem könnyű kitalálni, hogy egy adott terméket vagy szolgáltatást hogyan keresnek az internetezők (pl. dokumentumkezelő rendszer, dokumentumkezelő szoftver vagy DMS rendszer?).
# '''Bonyolultabb leírásokat tagolj több aloldalra!''' Ha összetett szolgáltatást kínálsz, előfordulhat, hogy nem elég, ha 2500-3000 karakterben írsz róla. Ilyenkor érdemes több aloldalra tagolni a leírást: első lépcsőben például készülhet egy áttekintő oldal, amelyből az egyes funkciókra, a részletesebb leírásra egy link mutat, amely már egy másik aloldalon van. Így ha valakit részletesebben érdekel, el tudja olvasni. Lehetnek olyan tartalmak is (pl. technikai paraméterek, használati utasítás stb.), amit nem is érdemes szövegként feltenni, hanem letölthető dokumentumként tehetjük elérhetővé. Ilyenkor fontos, hogy az adott dokumentum elérhető legyen arról az aloldalról, amelyhez tartalmilag kapcsolódik.
# '''Használjuk hivatkozásokat!''' Az összekapcsolódó tartalmak elérését segítsük belső linkekkel (ezek a honlap más tartalmaira visznek át). A hivatkozások ugyanakkor abban is segítenek, hogy a látogatókat a számunkra fontos cselekvés irányába tereljük. Pl. ha az a fontos nekünk, hogy felvegyék velünk a kapcsolatot, akkor az egyes aloldalak végére tegyünk egy linket, ami a kapcsolati oldalra mutat.
# '''Egyedi tartalmat kínáljunk!''' Soha ne másoktól másoljuk a szöveget, ne használjunk kliséket és általánosságokat, hanem legyünk konkrétak és egyediek! Ezzel nem csak a látogatókra, de a keresőkre is jó benyomást tehetünk.
== Tippek ==
* Szerkesszük meg többször a szöveget! Az elkészült szöveget olvassuk át kritikus szemmel, és ha van olyan mondat, bekezdés vagy akár egy-egy szó, ami nem viszi előre a mondandót, egyszerűen húzzuk ki! Ha valami nem egyértelmű, egyszerűsítsük le!
* Nézessük meg a honlapunkat egy tipikus látogatóval, és kérdezzük meg, hogy ő milyennek látja! Érdemes kis feladatokat is adni neki (pl. kérjen árajánlatot x termékre, keresse meg valamelyik termék használati utasítását stb.), hogy lássuk, mennyire könnyű és egyértelmű a weboldalunk kezelése. Bár ez a honlap ergonómiai felépítésétől függ elsősorban, de a szövegeknek is fontos szerepe van benne.
* Mérjük a honlap eredményességét! Ha azt látjuk, hogy valami nem működik, akkor gondoljuk át mind az adott aloldal tartalmát, mind a felépítését!
== Figyelmeztetések ==
* Ügyeljünk a nyelvhelyességre és helyesírásra is!
== Amire szükséged lehet ==
* Weboldal
* Szövegírási készség
== Felhasznált források, kapcsolódó webcímek ==
* Saját tapasztalatok
* [http://www.sakkom.hu/blog/2011/02/08/a-webes-szovegiras-fogasai/#more-113 SAKKOM blog: A webes szövegírás fogásai]
* [http://www.sakkom.hu/blog/2012/11/06/10-tipp-webes-szovegirashoz/ SAKKOM blog: 10 tipp webes szövegíráshoz]
[[Kategória:Internet]]
[[Kategória:Üzlet-jog]]
Az interneten másképp olvasunk, mint nyomtatásban, ezért a webes szövegírás saját szabályokkal bír. Valójában nem is olvasunk, sokkal inkább átfutjuk a szemünkkel a szövegeket. Ráadásul a weben minden egy kattintásra van, így ha nem tudjuk megragadni az olvasók figyelmét néhány pillanat alatt, akkor már el is veszítettük őket. Így nem meglepő, hogy a jó webes szövegíró kincset ér. Ugyanakkor, ha nincs is írói vénánk, van egy-két hasznos fogás, amit ha bevetünk, mi magunk is jó és hatékony honlapszöveget írhatunk.
== Lépések ==
# '''Határozzuk meg, hogy mi a célunk!''' A honlap célja határozza meg azt, hogy hogyan kommunikáljunk. Fontos, hogy a szöveg írásakor mindig tartsuk szem előtt ezt a célt (eladni akarunk, edukálni vagy éppen imázst építeni?), ennek megfelelően szerkesszük a szöveget!
# '''Gondoljuk át, kinek szól a honlapunk!''' Attól függően, hogy a saját témánkban jártas, szakértő közönségnek, vagy laikusoknak szól a honlapunk, teljesen más szóhasználatot kell alkalmaznunk. Ha a közönségünk szakértőkből áll, akkor használhatjuk a szakmai nyelvet, ellenkező esetben kerülni kell! A célközönség a szóhasználat mellett a szöveg stílusát (tegező vagy magázó, laza hangvételű vagy komolyabb) is meghatározza.
# '''Legyünk tömörek!''' Ahogy a bevezetőben is írtam, a neten nem olvasunk, sokkal inkább átfutjuk a szemünkkel a szövegeket. Ezért törekedni kell arra, hogy 1-1 aloldal szövege ne legyen hosszabb, mint egy A4-es gépelt oldal (kb. 2500-3000 karakter). Ugyanakkor keresőoptimalizálási szempontból az sem jó, ha nagyon rövid, 500-600 karakteres szövegeket írunk, vagyis törekedni kell az egyensúlyra. A
# '''Fogalmazzunk egyszerűen!''' Ebben sokat segít, ha rövid mondatokat használunk, kerüljük például az összetett mondatokat, a fokozásokat stb. Minél rövidebb és egyszerűbb egy mondat, annál jobb.
# '''Tagoljuk a szöveget!''' Nem csak a szöveg rövidsége, de a tagolás is nagyon sokban támogatja a netes olvasási szokásokat. Ennek több módja is van:
## A folyó szövegeket bontsuk bekezdésekre!
## Használjuk címeket és alcímeket, amelyben a legfontosabb gondolatokat, kulcsszavakat emeljük ki!
## Használjuk felsorolásokat folyó szöveg helyett!
## Emeljük ki a legfontosabb gondolatokat más színnel vagy például boldozással!
## Tagoljuk a szöveget képekkel, ábrákkal! Ugyanakkor ne essünk túlzásba, ne akarjunk minden gondolatot képekkel illusztrálni!
# '''Használjunk kulcsszavakat a szövegben!''' Ez egyrészt a keresőoptimalizálást is segíti (erről bővebben a [http://www.hogyankell.hu/Keres%C5%91optimaliz%C3%A1lni_%28SEO%29 Hogyan kell keresőoptimalizálni] cikkben olvashatsz), másrészt a látogató figyelmének megragadását is szolgálja. Fontos, hogy olyan kulcsszavakat, kifejezéseket válassz, amelyre az internetezők valóban keresnek. Ehhez érdemes segítséget is igénybe venned (pl. használhatod a Google AdWords kulcsszó eszközét), sok esetben ugyanis nem könnyű kitalálni, hogy egy adott terméket vagy szolgáltatást hogyan keresnek az internetezők (pl. dokumentumkezelő rendszer, dokumentumkezelő szoftver vagy DMS rendszer?).
# '''Bonyolultabb leírásokat tagolj több aloldalra!''' Ha összetett szolgáltatást kínálsz, előfordulhat, hogy nem elég, ha 2500-3000 karakterben írsz róla. Ilyenkor érdemes több aloldalra tagolni a leírást: első lépcsőben például készülhet egy áttekintő oldal, amelyből az egyes funkciókra, a részletesebb leírásra egy link mutat, amely már egy másik aloldalon van. Így ha valakit részletesebben érdekel, el tudja olvasni. Lehetnek olyan tartalmak is (pl. technikai paraméterek, használati utasítás stb.), amit nem is érdemes szövegként feltenni, hanem letölthető dokumentumként tehetjük elérhetővé. Ilyenkor fontos, hogy az adott dokumentum elérhető legyen arról az aloldalról, amelyhez tartalmilag kapcsolódik.
# '''Használjuk hivatkozásokat!''' Az összekapcsolódó tartalmak elérését segítsük belső linkekkel (ezek a honlap más tartalmaira visznek át). A hivatkozások ugyanakkor abban is segítenek, hogy a látogatókat a számunkra fontos cselekvés irányába tereljük. Pl. ha az a fontos nekünk, hogy felvegyék velünk a kapcsolatot, akkor az egyes aloldalak végére tegyünk egy linket, ami a kapcsolati oldalra mutat.
# '''Egyedi tartalmat kínáljunk!''' Soha ne másoktól másoljuk a szöveget, ne használjunk kliséket és általánosságokat, hanem legyünk konkrétak és egyediek! Ezzel nem csak a látogatókra, de a keresőkre is jó benyomást tehetünk.
== Tippek ==
* Szerkesszük meg többször a szöveget! Az elkészült szöveget olvassuk át kritikus szemmel, és ha van olyan mondat, bekezdés vagy akár egy-egy szó, ami nem viszi előre a mondandót, egyszerűen húzzuk ki! Ha valami nem egyértelmű, egyszerűsítsük le!
* Nézessük meg a honlapunkat egy tipikus látogatóval, és kérdezzük meg, hogy ő milyennek látja! Érdemes kis feladatokat is adni neki (pl. kérjen árajánlatot x termékre, keresse meg valamelyik termék használati utasítását stb.), hogy lássuk, mennyire könnyű és egyértelmű a weboldalunk kezelése. Bár ez a honlap ergonómiai felépítésétől függ elsősorban, de a szövegeknek is fontos szerepe van benne.
* Mérjük a honlap eredményességét! Ha azt látjuk, hogy valami nem működik, akkor gondoljuk át mind az adott aloldal tartalmát, mind a felépítését!
== Figyelmeztetések ==
* Ügyeljünk a nyelvhelyességre és helyesírásra is!
== Amire szükséged lehet ==
* Weboldal
* Szövegírási készség
== Felhasznált források, kapcsolódó webcímek ==
* Saját tapasztalatok
* [http://www.sakkom.hu/blog/2011/02/08/a-webes-szovegiras-fogasai/#more-113 SAKKOM blog: A webes szövegírás fogásai]
* [http://www.sakkom.hu/blog/2012/11/06/10-tipp-webes-szovegirashoz/ SAKKOM blog: 10 tipp webes szövegíráshoz]
[[Kategória:Internet]]
[[Kategória:Üzlet-jog]]