1 100
szerkesztés
Módosítások
Innen: Hogyankell.hu
Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell sajtóközleményt írni? == A sajtóközlemény célja, hogy egy cég működésével, termékével, szolgáltatásával kapcsolatos hírt eljuttasson az …”
== Hogyan kell sajtóközleményt írni? ==
A sajtóközlemény célja, hogy egy cég működésével, termékével, szolgáltatásával kapcsolatos hírt eljuttasson az újságírókhoz. Az alábbi útmutató csak az alapvető tudnivalók összefoglalására vállalkozhat, hiszen a pr szakemberek foglalkoznak hivatásszerűen a sajtóközlemény-írással.
== Lépések ==
# '''Mérlegeld a hírértéket!''' A sajtóközleménnyel csak akkor foglalkoznak az újságírók, ha van hírértéke. Gondold végig, mi érdekes az anyagban – ha több ilyen tényező is van, válaszd ki a legizgalmasabbat!
# '''Állíts fel fontossági sorrendet!''' A sajtóközleményben közölni kívánt információkat állítsd sorrendbe úgy, hogy az olvasók számára legfontosabb kerüljön előre.
# '''Írj cikket! ''' Az összegyűjtött információkból a fontossági sorrend figyelembevételével állítsd össze a sajtóközleményt. Fogalmazz egyszerűen és közérthetően, mintha eleve egy újságcikket írnál, mert ezzel megkönnyíted a szerkesztők munkáját.
# '''Gyomláld ki a felesleget!''' Olvasd át a cikket és húzz ki minden szót, ami a megértés és a lényeg szempontjából nem feltétlenül szükséges. Kerüld például a bonyolult termékmegnevezéseket, a túlzó jelzőket, a szakszavakat. A cég nevét elég egy bekezdésben egyszer leírni. (A sajtóközlemény nem marketingszöveg!)
# '''Írj bevezetőt és címet!''' Ha már összeállt a sajtóközlemény, gondold át még egyszer, mi a lényeg, és próbáld ezt néhány tömör mondattal összefoglalni. Ez legyen a sajtóközlemény bevezető része (lead). A címnél szintén fontos, hogy kifejezze, miről szól a közlemény, ugyanakkor kellően figyelemfelkeltőnek is kell lennie.
# '''Csatolj kiegészítő anyagokat!''' Adj meg az újságíróknak olyan forrásokat, amelyeket használhatnak, ha esetleg bővebb információra lenne szükségük (például egy részletes ismertetőre mutató linket). A kapcsolódó fotókra, videókra, egyéb letölthető anyagokra szintén hívd fel az újságírók figyelmét a sajtóközlemény végén. Ezután következhet a „boiler plate” – a cégről szóló rövid ismertető.
# '''Adj meg kontakt információkat!''' A sajtóközlemény végén – akár a bővebb információk előtt – add meg egy olyan személy elérhetőségét, aki a témával kapcsolatban tájékoztatni tudja az újságírókat, ha esetleg kérdéseket tennének fel.
== Tippek ==
* Mivel jól hangzó címet adni meglehetősen kreatív feladat, lehet, hogy a sajtóközlemény írása közben jön a legjobb ötlet. Ezeket mindig jegyezd fel – akár írd be a dokumentum elejére –, és a szerkesztés végén válaszd ki a legjobbat.
* Növelheted a változtatás nélküli megjelentetés esélyét azzal, ha rövid sajtóközleményt írsz. A szerkesztők többsége nem fog 5000 karakternél több helyet biztosítani számodra, ráadásul ilyen hosszú anyagokat már az esetleges érdeklődők egy része sem olvas végig.
* Ne csak a sajtóközlemény címére figyelj – írj egy rövid, de figyelemfelkeltő félmondatot az e-mail tárgyába is, amiben a sajtóközleményt kiküldöd.
* Kiküldés előtt kérd meg egy ismerősödet vagy kollégádat, hogy „friss szemmel” olvassa át a közleményt, nehogy gépelési vagy helyesírási hibák maradjanak benne.
== Figyelmeztetések ==
* A sajtóközleményt a médiumok többsége ingyenesen közli, ha megfelelőnek találja. Ezért ne kezdj el követelőzni, ha nem jelenik meg a sajtóközlemény! Inkább udvariasan érdeklődj ennek okairól, és javíts a hibákon vagy kérd szakember segítségét.
* A sajtóközleményt ne küldd el válogatás nélkül minden újságírónak! Így előbb-utóbb spamlistára kerülsz, és a híreid el sem jutnak a szerkesztőkhöz. Csak azoknak küldd el a közleményt, akiket valóban érdekelhet.
== Amire szükséged lehet ==
* Hírértékkel bíró információk.
* Objektivitás (pl. a marketingszavú szövegek elkerülésére).
* Helyesírás-ellenőrzőt is tartalmazó szövegszerkesztő program.
* Egy segítőkész kolléga vagy barát a teszteléshez.
* Adatbázis a téma iránt érdeklődő újságírók elérhetőségeivel.
* A sajtóközlemény csoportos kiküldését támogató szoftver.
== Források, hivatkozások ==
* [http://www.sakkom.hu/blog/2010/09/21/sajtokozlemeny-minta-vagy-minta-sajtokozlemeny/ Letölthető sajtóközlemény minta tippekkel]
* David Henderson: Making News (iUniverse Star, 2006)
A sajtóközlemény célja, hogy egy cég működésével, termékével, szolgáltatásával kapcsolatos hírt eljuttasson az újságírókhoz. Az alábbi útmutató csak az alapvető tudnivalók összefoglalására vállalkozhat, hiszen a pr szakemberek foglalkoznak hivatásszerűen a sajtóközlemény-írással.
== Lépések ==
# '''Mérlegeld a hírértéket!''' A sajtóközleménnyel csak akkor foglalkoznak az újságírók, ha van hírértéke. Gondold végig, mi érdekes az anyagban – ha több ilyen tényező is van, válaszd ki a legizgalmasabbat!
# '''Állíts fel fontossági sorrendet!''' A sajtóközleményben közölni kívánt információkat állítsd sorrendbe úgy, hogy az olvasók számára legfontosabb kerüljön előre.
# '''Írj cikket! ''' Az összegyűjtött információkból a fontossági sorrend figyelembevételével állítsd össze a sajtóközleményt. Fogalmazz egyszerűen és közérthetően, mintha eleve egy újságcikket írnál, mert ezzel megkönnyíted a szerkesztők munkáját.
# '''Gyomláld ki a felesleget!''' Olvasd át a cikket és húzz ki minden szót, ami a megértés és a lényeg szempontjából nem feltétlenül szükséges. Kerüld például a bonyolult termékmegnevezéseket, a túlzó jelzőket, a szakszavakat. A cég nevét elég egy bekezdésben egyszer leírni. (A sajtóközlemény nem marketingszöveg!)
# '''Írj bevezetőt és címet!''' Ha már összeállt a sajtóközlemény, gondold át még egyszer, mi a lényeg, és próbáld ezt néhány tömör mondattal összefoglalni. Ez legyen a sajtóközlemény bevezető része (lead). A címnél szintén fontos, hogy kifejezze, miről szól a közlemény, ugyanakkor kellően figyelemfelkeltőnek is kell lennie.
# '''Csatolj kiegészítő anyagokat!''' Adj meg az újságíróknak olyan forrásokat, amelyeket használhatnak, ha esetleg bővebb információra lenne szükségük (például egy részletes ismertetőre mutató linket). A kapcsolódó fotókra, videókra, egyéb letölthető anyagokra szintén hívd fel az újságírók figyelmét a sajtóközlemény végén. Ezután következhet a „boiler plate” – a cégről szóló rövid ismertető.
# '''Adj meg kontakt információkat!''' A sajtóközlemény végén – akár a bővebb információk előtt – add meg egy olyan személy elérhetőségét, aki a témával kapcsolatban tájékoztatni tudja az újságírókat, ha esetleg kérdéseket tennének fel.
== Tippek ==
* Mivel jól hangzó címet adni meglehetősen kreatív feladat, lehet, hogy a sajtóközlemény írása közben jön a legjobb ötlet. Ezeket mindig jegyezd fel – akár írd be a dokumentum elejére –, és a szerkesztés végén válaszd ki a legjobbat.
* Növelheted a változtatás nélküli megjelentetés esélyét azzal, ha rövid sajtóközleményt írsz. A szerkesztők többsége nem fog 5000 karakternél több helyet biztosítani számodra, ráadásul ilyen hosszú anyagokat már az esetleges érdeklődők egy része sem olvas végig.
* Ne csak a sajtóközlemény címére figyelj – írj egy rövid, de figyelemfelkeltő félmondatot az e-mail tárgyába is, amiben a sajtóközleményt kiküldöd.
* Kiküldés előtt kérd meg egy ismerősödet vagy kollégádat, hogy „friss szemmel” olvassa át a közleményt, nehogy gépelési vagy helyesírási hibák maradjanak benne.
== Figyelmeztetések ==
* A sajtóközleményt a médiumok többsége ingyenesen közli, ha megfelelőnek találja. Ezért ne kezdj el követelőzni, ha nem jelenik meg a sajtóközlemény! Inkább udvariasan érdeklődj ennek okairól, és javíts a hibákon vagy kérd szakember segítségét.
* A sajtóközleményt ne küldd el válogatás nélkül minden újságírónak! Így előbb-utóbb spamlistára kerülsz, és a híreid el sem jutnak a szerkesztőkhöz. Csak azoknak küldd el a közleményt, akiket valóban érdekelhet.
== Amire szükséged lehet ==
* Hírértékkel bíró információk.
* Objektivitás (pl. a marketingszavú szövegek elkerülésére).
* Helyesírás-ellenőrzőt is tartalmazó szövegszerkesztő program.
* Egy segítőkész kolléga vagy barát a teszteléshez.
* Adatbázis a téma iránt érdeklődő újságírók elérhetőségeivel.
* A sajtóközlemény csoportos kiküldését támogató szoftver.
== Források, hivatkozások ==
* [http://www.sakkom.hu/blog/2010/09/21/sajtokozlemeny-minta-vagy-minta-sajtokozlemeny/ Letölthető sajtóközlemény minta tippekkel]
* David Henderson: Making News (iUniverse Star, 2006)