593
szerkesztés
Módosítások
Innen: Hogyankell.hu
Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell alkalmazni a szóbeszéd marketinget? == right|250px Stanley Milgram szociálpszichológus-professzor jól ismert tétele szerint az emb…”
== Hogyan kell alkalmazni a szóbeszéd marketinget? ==
[[Fájl:wom.jpg|right|250px]] Stanley Milgram szociálpszichológus-professzor jól ismert tétele szerint az emberek között hatlépésnyi távolság van. Napjaink közösségi hálózatai pedig a legtöbb ember számára lehetővé teszik a mindennapi kapcsolattartást, melynek során könnyen meg tudjuk osztani akár személyes tapasztalatainkat is. Ezt a fajta kommunikációt szakszóval szóbeszéd (word-of-mouth, WOM) marketingnek hívjuk, mely során két vagy több fogyasztó információt cserél egy termékről vagy szolgáltatásról. A WOM alkalmazása azért is terjedhet széles körben, mert a hagyományos reklámok több mint 95%-ára már immúnisak vagyunk, ám barátaink, kollégáink, rokonaink véleményére még mindig nagyon sokat adunk. Lássuk, hogyan kell helyesen és hatékonyan működtetni a szóbeszéd marketinget!
== Lépések ==
# '''Legyen a terméked/szolgáltatásod érdekes, árulj el izgalmas dolgokat, csomagold egyedi formába azt!''' Hiszen az emberek erre figyelnek fel, az unalmas dolgokról nem fognak beszélni.
# '''Emeld ki az előnyöket!''' Ezekre a tulajdonságokra építsd a kampányt.
# '''Juttasd a megfelelő tudás birtokába a fogyasztóidat!''' Teremtsd tesztelési lehetőségeket, árulj el értékes információkat a termékedről, szolgáltatásodról.
# '''Keresd meg a központi szereplőket!''' A gyors terjedés érdekében ültessünk bogarat olyanok fülébe (pl. termékmintával), akik sok emberrel találkoznak: taxisoknak, fodrászoknak, kozmetikusoknak stb.
# '''Mesélj történeteket!''' Az ember alapvetően történetmesélő lény, mindent könnyebben megért és befogad, amit történeteken keresztül mondunk el neki.
# '''Irtsd ki az erős, könnyen azonosítható marketinges szövegeket a kampányból!''' Így nagyobb eséllyel viszik hírét termékednek.
# '''Készíts szórakoztató tartalmakat!''' Az emberek szeretnek minden olyan tevékenységet, amivel kiszakadhatnak a mindennapokból. Erre jó példa lehet egy forgalmas helyre szervezett flashmob vagy egy jópofa animáció, amit egyszerű továbbküldeni e-mailben vagy megosztani a közösségi médiában.
# '''Kommunikálj közérthetően és szerethetően!''' Fontos, hogy mindenki számára rövid időn belül feldolgozható üzeneteid legyenek, sőt, ezeket a legkönnyebb továbbadni is.
# '''Biztosítsd a megfelelő kommunikációs csatornákat a szóbeszéd beindítására!''' Létezik a természetesen fejlődő WOM is (pl. egy vasárnapi nagy családi ebéd), viszont felerősíthetjük, generálhatjuk mi is azt, például egy közösségi médiában létrehozott csoporttal.
# '''Tedd a fogyasztóidat elégedetté!''' Csak ők fognak beszélni rólad, a negatív reklám ebben az esetben nem fog jót tenni vállalkozásodnak.
== Tippek ==
* Hogy a vevőid elégedettek legyenek, leginkább a boldogság, szépség, egészség és fiatalság érzetének keltésével tudod elérni.
* Adj lehetőséget a fogyasztóknak, hogy elmondhassák neked is a véleményüket (nem csak ismerőseiknek)! Erre kiváló lehetőséget adhat egy közösségimédia-felület.
* A WOM remekül kiegészíthető [http://sakkom.hu/blog/2012/09/11/gerillamarketing-hogyan-lesz-a-piff-puffbol-dirr-durr gerillamarketinggel], melynek egyik fő elve, hogy ott érjük el a célcsoportot, ahol a legkevésbé számít rá!
== Amire szükséged lehet ==
* termék vagy szolgáltatás
* őszinteség
* szerethető kommunikáció
* egy jó pr-es, marketinges csapat
* kommunikációs csatornák széles skálája
* központi szereplők (hubok)
== Figyelmeztetések ==
* A szóbeszéd marketinget csak akkor alkalmazd, ha teljes mértékben őszinte tudsz lenni és maradni a termékeddel, szolgáltatásoddal kapcsolatban!
* Vigyázz! Ha egyszer szót adtál az embereknek, el is fogják mondani a véleményüket.
* Ne terjessz hamis szóbeszédet! Etikátlan, ráadásul könnyen visszaüt: az elégedetlen ügyfélnek ugyanakkora hatása van üzletedre, mint az elégedettnek.
* Ha fel szeretnéd erősíteni a szóbeszéd marketinget, ezért elkezdesz vitafórumokban, rajongói klubokban aktívan részt venni, nagyon figyelj a névtelenségre. Ha észreveszik, hogy marketingüzeneteket akarsz becsempészni, csak rossz hírét kelted termékednek, szolgáltatásodnak.
== Kapcsolódó források, hivatkozások ==
* [http://www.eszes.net/eTanulmanyok/WOM_szobeszedmark_Eszes.pdf A szóbeszéd marketing alkalmazási lehetőségei]
* [http://devai.hu/firka/upload/womma_wom101_hu.pdf WOM alkalmazási tippek]
* [http://sakkom.hu/blog/2013/12/06/insanity-word-of-mouth Insanity, egy működő WOM példája]
* [http://sakkom.hu/virusmarketing-kategoria A vírusmarketingről bővebben]
[[Kategória:Üzlet-jog]]
[[Fájl:wom.jpg|right|250px]] Stanley Milgram szociálpszichológus-professzor jól ismert tétele szerint az emberek között hatlépésnyi távolság van. Napjaink közösségi hálózatai pedig a legtöbb ember számára lehetővé teszik a mindennapi kapcsolattartást, melynek során könnyen meg tudjuk osztani akár személyes tapasztalatainkat is. Ezt a fajta kommunikációt szakszóval szóbeszéd (word-of-mouth, WOM) marketingnek hívjuk, mely során két vagy több fogyasztó információt cserél egy termékről vagy szolgáltatásról. A WOM alkalmazása azért is terjedhet széles körben, mert a hagyományos reklámok több mint 95%-ára már immúnisak vagyunk, ám barátaink, kollégáink, rokonaink véleményére még mindig nagyon sokat adunk. Lássuk, hogyan kell helyesen és hatékonyan működtetni a szóbeszéd marketinget!
== Lépések ==
# '''Legyen a terméked/szolgáltatásod érdekes, árulj el izgalmas dolgokat, csomagold egyedi formába azt!''' Hiszen az emberek erre figyelnek fel, az unalmas dolgokról nem fognak beszélni.
# '''Emeld ki az előnyöket!''' Ezekre a tulajdonságokra építsd a kampányt.
# '''Juttasd a megfelelő tudás birtokába a fogyasztóidat!''' Teremtsd tesztelési lehetőségeket, árulj el értékes információkat a termékedről, szolgáltatásodról.
# '''Keresd meg a központi szereplőket!''' A gyors terjedés érdekében ültessünk bogarat olyanok fülébe (pl. termékmintával), akik sok emberrel találkoznak: taxisoknak, fodrászoknak, kozmetikusoknak stb.
# '''Mesélj történeteket!''' Az ember alapvetően történetmesélő lény, mindent könnyebben megért és befogad, amit történeteken keresztül mondunk el neki.
# '''Irtsd ki az erős, könnyen azonosítható marketinges szövegeket a kampányból!''' Így nagyobb eséllyel viszik hírét termékednek.
# '''Készíts szórakoztató tartalmakat!''' Az emberek szeretnek minden olyan tevékenységet, amivel kiszakadhatnak a mindennapokból. Erre jó példa lehet egy forgalmas helyre szervezett flashmob vagy egy jópofa animáció, amit egyszerű továbbküldeni e-mailben vagy megosztani a közösségi médiában.
# '''Kommunikálj közérthetően és szerethetően!''' Fontos, hogy mindenki számára rövid időn belül feldolgozható üzeneteid legyenek, sőt, ezeket a legkönnyebb továbbadni is.
# '''Biztosítsd a megfelelő kommunikációs csatornákat a szóbeszéd beindítására!''' Létezik a természetesen fejlődő WOM is (pl. egy vasárnapi nagy családi ebéd), viszont felerősíthetjük, generálhatjuk mi is azt, például egy közösségi médiában létrehozott csoporttal.
# '''Tedd a fogyasztóidat elégedetté!''' Csak ők fognak beszélni rólad, a negatív reklám ebben az esetben nem fog jót tenni vállalkozásodnak.
== Tippek ==
* Hogy a vevőid elégedettek legyenek, leginkább a boldogság, szépség, egészség és fiatalság érzetének keltésével tudod elérni.
* Adj lehetőséget a fogyasztóknak, hogy elmondhassák neked is a véleményüket (nem csak ismerőseiknek)! Erre kiváló lehetőséget adhat egy közösségimédia-felület.
* A WOM remekül kiegészíthető [http://sakkom.hu/blog/2012/09/11/gerillamarketing-hogyan-lesz-a-piff-puffbol-dirr-durr gerillamarketinggel], melynek egyik fő elve, hogy ott érjük el a célcsoportot, ahol a legkevésbé számít rá!
== Amire szükséged lehet ==
* termék vagy szolgáltatás
* őszinteség
* szerethető kommunikáció
* egy jó pr-es, marketinges csapat
* kommunikációs csatornák széles skálája
* központi szereplők (hubok)
== Figyelmeztetések ==
* A szóbeszéd marketinget csak akkor alkalmazd, ha teljes mértékben őszinte tudsz lenni és maradni a termékeddel, szolgáltatásoddal kapcsolatban!
* Vigyázz! Ha egyszer szót adtál az embereknek, el is fogják mondani a véleményüket.
* Ne terjessz hamis szóbeszédet! Etikátlan, ráadásul könnyen visszaüt: az elégedetlen ügyfélnek ugyanakkora hatása van üzletedre, mint az elégedettnek.
* Ha fel szeretnéd erősíteni a szóbeszéd marketinget, ezért elkezdesz vitafórumokban, rajongói klubokban aktívan részt venni, nagyon figyelj a névtelenségre. Ha észreveszik, hogy marketingüzeneteket akarsz becsempészni, csak rossz hírét kelted termékednek, szolgáltatásodnak.
== Kapcsolódó források, hivatkozások ==
* [http://www.eszes.net/eTanulmanyok/WOM_szobeszedmark_Eszes.pdf A szóbeszéd marketing alkalmazási lehetőségei]
* [http://devai.hu/firka/upload/womma_wom101_hu.pdf WOM alkalmazási tippek]
* [http://sakkom.hu/blog/2013/12/06/insanity-word-of-mouth Insanity, egy működő WOM példája]
* [http://sakkom.hu/virusmarketing-kategoria A vírusmarketingről bővebben]
[[Kategória:Üzlet-jog]]