Segíteni a szégyenlős gyerekeknek

Innen: Hogyankell.hu

A lap korábbi változatát látod, amilyen 84.236.7.194 (vitalap) 2013. augusztus 27., 09:52-kor történt szerkesztése után volt. (Új oldal, tartalma: „== Hogyan kell segíteni a szégyenlős gyerekeknek? == right A szégyenlős gyerekek általában nem akarják, hogy bármit is csináljana…”)
(eltér) ← Régebbi változat | Aktuális változat (eltér) | Újabb változat→ (eltér)

[szerkesztés] Hogyan kell segíteni a szégyenlős gyerekeknek?

Szegyenlos-gyerek.jpg

A szégyenlős gyerekek általában nem akarják, hogy bármit is csináljanak velük. Ugyanakkor így meglehetősen nehéz felnőni. Az alábbi cikkünkkel próbálunk azon segíteni, hogy ne legyenek annyira szégyenlősek. Ugyanakkor fontos elfogadnunk, hogy nem vagyunk egyformák, már a születésünkkor kialakul, hogy milyen karakterek leszünk – ilyen a visszafogottság is, melynek szintén megvannak a maguk erényei.

[szerkesztés] Lépések

  1. Ne mondjuk a gyereknek, hogy szégyenlős, mert még rosszabb lesz a helyzet. Ha mindenképp kell valami szót használnunk rá, akkor az legyen az, hogy csendesebb vagy éppen nyugodtabb.
  2. Fokozatosan adj neki nagyobb felelősséget, adj neki pozitív visszajelzéseket, így idővel fokozatosan nagyobb önbizalomra tesz szert. Sokkal több dicséretre van szüksége, mint az átlag gyereknek.
  3. Ha szeretnél abban segíteni, hogy a gyerek leküzdje a szégyenlősségét, bátorítsd, hogy új gyerekeket ismerjen meg. Hagyd a gyereket egy kicsit magára a többi gyerek mellett. Néhány perc elteltével kukucskálj be, hogy mi történik. Ha azt látod, hogy terrorizálják vagy ugratják, vidd ki a gyermeket, majd a többieknek magyarázd el, miért rossz az, amit csinálnak. Magyarázd meg a gyerekednek, hogy szeretnéd, ha legyőzné a félelmeit. Segítsük jó tanácsokkal, mosolyogjunk, és persze dicsérjük meg, ha valamit ügyesen csinál.
  4. Játssz úgy a gyerekeddel, hogy övé legyen a vezető szerep, pl. ő legyen a szuperhős vagy a királylány.
  5. Mindig adj neki időt, ne erőltesd rá a dolgokat. Idővel úgyis felenged, ha érzi, hogy az új környezetben nem fenyegeti veszély.
  6. Olyan óvodába, iskolába írasd be, ahol fejlesztik a kreativitását, ezek a gyerekek ugyanis általában nagyon kreatívok. Dicsérjük meg ezekért a tulajdonságaiért.
  7. Ne engedjük, hogy lehülyézze magát. Gyakran ezek a gyerekek magukat vádolják, mert például sokat filóznak egy válaszon. Magyarázzuk el, hogy ez nem probléma, hiszen legalább átgondolt választ ad, nem hoz meg átgondolatlan döntéseket.
  8. Érezze, hogy fontos! Foglalkozz vele (de ne bábáskodj felette), mesélj neki mesét, énekelj vele, meséltesd a dolgokról, amik történnek vele, készítsétek el együtt a vacsorát.
  9. Tanítsuk meg számára az alapvető szociális viselkedési formákat (pl. köszönés). De legyünk velük nagyon türelmesek, lassan, lépésről lépésre, az egyszerűbbtől a bonyolultabb felé haladjunk.

[szerkesztés] Tippek

  • Adjunk neki feladatokat, mely révén kapcsolatba kerül másokkal. Például ő fizethet a zöldségesnél, vagy rendelhet a büfében. Először mutasd meg neki, majd magyarázd el, hogy mit kell tennie. Tedd izgalmassá a dolgot, előbb-utóbb megcsinálja. De ne erőltesd!

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • türelem
  • megértés
  • idő
  • elfogadás

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • Figyeljünk arra, hogy a szégyenlősséget ne keverjük össze a manipulálással vagy lustasággal. Néha az ilyen is megesik.

[szerkesztés] Kapcsolódó források, hivatkozások