EDM-et tervezni

Innen: Hogyankell.hu

A lap korábbi változatát látod, amilyen JViki (vitalap | szerkesztései) 2014. december 9., 16:13-kor történt szerkesztése után volt. (Lépések)
(eltér) ← Régebbi változat | Aktuális változat (eltér) | Újabb változat→ (eltér)

[szerkesztés] Hogyan kell eDM-et tervezni?

EDM.jpg

Az elektronikus direkt marketing (eDM) üzenet nagyon hatékony eszköz lehet egy online kampányban, ezért ma már széles körben alkalmazzák. Mivel az internethasználat sajátosságaiból adódóan nagyon rövid idő alatt kell megragadnia a célközönség figyelmét, érdemes fokozott figyelmet fordítani a megtervezésére.

[szerkesztés] Lépések

  1. Tervezz az adott célcsoportra! Az eDM tervezésekor mindig tartsd szem előtt, hogy kik fogják olvasni azt. Egy idősebb férfi figyelmét egészen más szóhasználattal és képi elemekkel lehet felkelteni, mint egy fiatal nőét. Ha a célcsoportod nagyon változatos, inkább szegmentáld a címzetteket (ha az adatbázis lehetőséget biztosít erre), és készíts az eDM-ből külön változatot mindegyik csoport számára.
  2. Gondolkodj headline-okban! A marketing üzeneteidet próbáld minél tömörebb és figyelemfelkeltőbb módon megfogalmazni. Ezeket használd címnek, illetve az e-mail tárgyának – mindkét helyen különösen fontos a rövidség.
  3. Használj megragadó képi elemeket! Egy kép sokszor gyorsabban tud közvetíteni egy üzenetet és jobban megragadja a figyelmet, mint a szöveg. Ezért mindenképp érdemes valamilyen képi elemet használni az eDM-ben. Ügyelj azonban arra, hogy ez is részét képezze az üzenetnek, ne legyen túl általános vagy öncélú (attól még, hogy meztelen nőkkel, illetve gyerekkel és kiskutyával sok mindent el lehet adni, nem biztos, hogy a te esetedben is növelni fogja egy ilyen kép az eladások számát).
  4. Ne csak a képekre támaszkodj! Bár a kép által biztosított előnyöket érdemes kihasználni, gondolni kell arra is, hogy bizonyos levelezőprogramok – olykor a felhasználó beállításaitól függően – nem töltik le automatikusan a képeket. Ha például csak a képre írt szöveg utal egy akció időtartamára, akkor ezek a felhasználók nem fogják tudni a határidőről. Ezért ügyelj arra, hogy minden fontos információ szövegként, illetve a szöveg alatt elhelyezett linkként is megjelenjen az eDM-ben. Hasonló megfontolásból nem érdemes a címet képként betenni – hiába lehet így a dizájn szempontjából szebb eredményt elérni, a konverziós arány valószínűleg csökkenni fog. A lehető legrosszabb megoldás pedig az, ha az egész eDM egyetlen képből áll.
  5. Légy rövid és egyértelmű! Maximum annyi szöveget használj, hogy az egész eDM kiférjen egy átlagos méretű és felbontású képernyőre, vagyis a felhasználók többségének ne kelljen legörgetni, ha látni akarja az akciógombot. Igyekezz ugyanakkor minél több információt megosztani – ma már az embereknek nincs kedve és ideje a részletes információkat egy honlapon elolvasni, állandóan továbbkattintani.
  6. Használj beszédes linkeket! Az eDM lényege, hogy a vásárlóidat egy bizonyos akcióra ösztönözd – és ha már online csatornát használsz, legegyszerűbb, ha ez az akció is az interneten történik. Például a telefonos rendelés helyett jobb a webáruházban történő vásárlást népszerűsíteni, amit a felhasználók egy kattintással elérhetnek. További linkekkel még több útvonalat biztosíthatsz az érdeklődőknek a termékekhez – rakhatsz hivatkozást például a cégnév vagy az áru neve alá is. Fontos, hogy olyan szöveg alá tedd a hivatkozást, ami világosan utal az ott található tartalomra.
  7. Tesztelj több lehetőséget! Ha van rá lehetőséged, fókuszcsoportos kutatással vagy „élesben” az adatbázis kisebb részére történő kiküldéssel próbálj ki több variációt az eDM-ből. Változtasd meg például az e-mail tárgyát, az eDM-ben használt címet vagy a linkek szövegét, és figyeld meg a hatást.

[szerkesztés] Tippek

  • Használj mérőkódokat tartalmazó linkeket (taggelt URL-eket). Így nyomon követheted, melyik hivatkozás hozta a legtöbb látogatót vagy konverziót, és a tanulságokat egy következő kampánynál felhasználhatod.
  • Az eDM vázlatát a fentiek alapján akár egy World dokumentumban is meg lehet tervezni, nem kell egyből HTML kódban dolgozni. Ha már kialakult, hogy mit szeretnél, sokkal egyszerűbb lesz leprogramozni – ebben online marketinggel vagy grafikával foglalkozó cégek mellett gyakran az adatbázis-tulajdonosok is tudnak segíteni.
  • Sok eDM-kiküldő szoftverben eleve vannak olyan sablonok, amelyekkel kicsit szebb dizájnt kölcsönözhetsz a szöveges üzenetednek. Ezek azonban képek megjelenítésére vagy egyedi elrendezésre általában nem adnak lehetőséget, így csak akkor használd őket, ha nincs más lehetőséged.
  • A képekhez társíts alternatív szöveget (ezt a HTML készítésekor tudja majd beállítani a programozó), így ez az üzenet akkor is megjelenik, ha az adott felhasználó nem látja a képet.
  • Az eDM szélessége ne haladja meg a 600 pixelt, különben előfordulhat, hogy vízszintesen is görgetnie kell az olvasónak.
  • A színek is számítanak! Az online marketinggel foglalkozó portálokon több tanulmány is elemzi a színek hatását az olvasók viselkedésére, például hogy a zöld színű gombra többen kattintanak-e, mint a piros színűre. Ha van rá lehetőség, ilyen szempontból is érdemes több tesztkört csinálni.

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • Népszerűsítendő, termék, szolgáltatás, ajánlat
  • Jól megfogalmazott marketing üzenetek
  • Hatásos képek
  • Egy olyan weboldal, amely hatékonyan elégíti ki a linkekre kattintók érdeklődését

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • Ne próbáld átverni a vevőidet! Az internetpenetráció fejlődésével párhuzamosan a vállalatok egyre több eDM-et küldtek ki az utóbbi években, így ezen a téren is növekedett a reklámzaj. Néhány cég úgy döntött, hogy sokkoló tárggyal próbálja a levél megnyitására bírni a címzetteket, amelyeknek olykor nem sok köze volt a tényleges tartalomhoz (egy elhíresült példa: „Meghalt Laci”). Azonban az ilyen üzenetek inkább dühöt és ellenszenvet váltanak ki az olvasókból, mint vásárlókedvet! Próbáld inkább vonzó köntösbe csomagolni a termékedet, szolgáltatásodat – ha így sem működik a kampány, gondold át, hogy elég vonzó-e egyáltalán az ajánlatod.
  • Mindig teszteld az eDM megjelenését több platformon is még a kiküldés előtt! Gondolj arra, hogy nem csak a levelezőrendszer, a böngésző és a képernyő felbontása lehet más az egyes felhasználóknál, hanem maga az eszköz is – egyre többen vannak, akik az okostelefonjukon figyelik a bejövő e-maileket. Ma már több – fizetős – szolgáltatás létezik, amelyek egyszerűen áttekinthetővé teszik ezeket a megjelenési módokat, de sajnos többnyire külföldi levelezőrendszerekhez készültek, a hazai megoldásokat (pl. freemail) nem ismerik.
  • Ne használj nagy méretű képeket (és semmiképp se próbálj beilleszteni valamilyen animációt), mert az e-mail lassabban töltődik majd be a felhasználó számítógépén, sőt, lehet, hogy a levelezőrendszere egyáltalán nem engedi majd megjeleníteni (vagy egyből spamnek minősíti).
  • Ne feledkezz meg a leiratkozási lehetőség biztosításáról, mert ezzel jogszabályt szegnél. Ha külső szolgáltató küldi ki a levelet, ő is be fogja másolni a saját sablonszövegét és linkjét az eDM végére, hogy megfeleljen a törvényi előírásoknak.
  • Ne használj nagybetűs szövegeket vagy sok felkiáltójelet egymás után, mert ezzel csak annak a valószínűségét növeled, hogy a leveled fennakad a spamszűrőn.

[szerkesztés] Források, hivatkozások

Az oldal szerzői

JViki