Főmenü megnyitása

Hogyankell.hu β

Coachingolni

A lap korábbi változatát látod, amilyen JViki (vitalap | szerkesztései) 2017. február 21., 13:23-kor történt szerkesztése után volt. (Hogyan kell coachingolni?)

Hogyan kell coachingolni?

Coaching.png

A coaching kifejezés egyre népszerűbbé válik a XXI. században – egyre több vállalat, illetve magánszemély igényli, hogy egy képzett coach foglalkozzon vele. A coaching egy olyan tudatos, fejlődést elősegítő módszert jelent, amely anélkül segít az útkeresésben, hogy konkrét tanácsokat adna. A szó eredete a sport világába vezethető vissza, ahol egy edző (coach) segítette a játékost az előtte álló akadályok leküzdésében. Fontos hangsúlyozni, hogy a coach egy szakma, ezért nem mindenki tudja elsajátítani az ehhez szükséges lépéseket.

Lépések

  1. Szánj időt a kliensedre, hallgasd meg, milyen problémával áll szemben. Az első találkozáskor sokszor a kliens (coachee) maga sincs tisztában azzal, mi a valós problémája, ezért szükséges az aktív hallgatás elsajátítása. Ennek során a coach próbálja felmérni ügyfele érzéseit, gondolatait, problémáit. A coach az aktív hallgatás során sosem ítélkezik, sosem foglal állást, nem ad tanácsot; csupán támogató légkört teremtve sorozatos megerősítésekkel és tisztázó kérdésekkel eléri, hogy maga a kliens jöjjön rá saját maga gátjaira, megoldandó kérdéseire.
  1. A kliensre fókuszálva dolgozzatok ki lehetséges megoldásokat. A jó coach sosem jelöli ki ügyfele helyett azt az irányt, amelyet be kellene járnia, csupán segít megoldásokat keresni, amelyek elvezethetnek a probléma megoldásához. Mindig a kliens személyiségét, érzéseit és gondolatait kell előtérbe helyezni az útkeresés során, ennek megfelelően a beszélgetés végére maga az ügyfél fog rájönni, melyik megoldást szeretné választani, melyik úton akar elindulni.
  1. Tervezzétek meg pontosan, milyen lépéseket kell megtenni a cél elérése érdekében. Ebben az esetben is fontos, hogy a kliens maga jöjjön rá a konkrét lépésekre. A coach eldöntendő kérdések helyett nyitott kérdéseket alkalmazhat annak érdekében, hogy ügyfelét segítse. Kérdéseivel nem utalhat semmilyen konkrétumra, hiszen ezzel az ügyfél fejlődési lehetőségét veszi el.
  1. Segítsd, támogasd az út végigjárása közben. A coach végig a kliense mellett van, míg az végigjárja a közösen kijelölt utat a probléma megoldásáig. Amennyiben esetleg a kijelölt út nem járható, beszéljétek át közösen, miért nem jutott el az ügyfél a megoldásig, és fogalmazzatok meg új alternatívákat, adjunk folyamatos visszacsatolást.
  1. Problémamegoldás és utókövetés. A fenti lépések elsajátítása után a kliens nagy valószínűséggel eljut a megoldásig, ráadásul mivel saját maga volt a sikerének kovácsa, így ha legközelebb problémával áll szemben, nagyobb eséllyel tudja önállóan megoldani azt. A coaching lényege ugyanis az, hogy „ne halat adjunk az éhezőnek, hanem tanítsuk meg halászni” – azaz az ügyfél képessé váljon az egyedüli problémamegoldásra, jobb döntéshozatali képességei legyenek és ezáltal sikeresebb legyen az életben.

Tippek

  • Mindig szánj megfelelő időt az ügyfeled megismerésére! Az ügyfél lehet barát, kolléga, vagy akár egy teljesen idegen ember is – a lényeg, hogy a coach és a kliense között megfelelő, támogató légkör alakuljon ki.
  • Légy türelmes! Az aktív hallgatás nem könnyű, hiszen véleményünk kifejezésére itt nincs lehetőség. El kell sajátítani a megfelelő kérdéstechnikákat ahhoz, hogy a beszélgetések a megfelelő mederben haladjanak és kellő támogatást tudjunk nyújtani.

Amire szükséged lehet

  • Türelem
  • Empátia
  • Toll
  • Jegyzettömb

Figyelmeztetések

  • Érdemes felmérni saját magunk kompetenciáit, valóban alkalmasak vagyunk-e a coachingolásra. A nem megfelelő technikák alkalmazásával ugyanis többet árthatunk, mint segíthetünk.

Kapcsolódó videók

Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

JViki