Főmenü megnyitása

Hogyankell.hu β

Módosítások

Üzleti tervet készíteni

21 bájt törölve, 2023. április 25., 05:38
a
Üzleti tervet készíteni” levédve ([Szerkesztés=csak adminisztrátoroknak engedélyezett] (határozatlan) [Átnevezés=csak adminisztrátoroknak engedélyezett] (határozatlan))
== Hogyan kell üzleti tervet készíteni? ==
[[Fájl:Uzletiterv.jpg|right|250px]]Amikor egy vállalkozás ötlete megszületik a fejünkben, fontos már az elején egy '''üzleti tervet''' készíteni, ami számunkra egy '''brainstorming'''ként (ötletroham, szabad ötletfeltárás, ötletfelvetés) szolgálhat a cégünk beindulása során. Az üzleti terv megírása egyben a vállalkozás alapjait, körvonalát, célját, és megvalósítási pontjait is tartalmazza - így a terveinket, egyben rögzíteni is tudjuk, s ezáltal az alapítás és a működés menetét megtudjuk határozni. Tehát az üzleti tervünk pontokba szedni foglalja a vállalkozásunk '''rövid''' (operatív), '''közép''', valamint '''hosszú távú''' (stratégiai) céljainak megvalósítását és annak eléréséhez ad támpontokat. Számos '''célja''' lehet egy üzleti terv megalkotásának: a vállalkozás alapjainak írásba lefektetése, beruházók vagy hitelezők elérése, egy új projekt megtervezése, a vezetőség tájékoztatása és meggyőzése, üzleti stratégia tervezése. Ehhez összesen 8 14 lépést kell végig venned, hogy egy maximálisan precíz munkát adj ki a kezedből. A következő lépések segítséget adnak, valamint végig vezetik részletesen, hogy milyen feltételeknek, részeknek kell szerepelnie egy jól megírt üzleti tervben.
== Lépések ==
#'''Formai követelmények'''
#* Figyeljünk oda, hogy a '''betűk mérete''' (12 vagy 14) és '''típusa''' (lehetőleg Times New Roman vagy Arial) egységes legyen, a '''sorokat''' azonosan formázzuk (sorkizárt), a '''margók/behúzások''' használatára (a fűzés miatt), a '''felsorolásokra''', a '''kiemelésekre''', a '''lábjegyzetekre''' és '''magyarázatokra''', az '''ábrákra''', a '''grafikonokra''' és a '''jegyzékekre''', az '''adatok hitelességére''' (ha tudjuk szakemberrel igazoljuk), a '''dátumra''' és a '''tartalomjegyzékre'''.
#'''Az üzleti terv szerkezete és tartalma'''[[Fájl:KitelezésKivitelezés.JPG]]
#*Ha már a meglévő vállalkozásunkhoz csinálunk üzleti tervet, akkor az első pontban határozzuk meg a '''vállalkozásunk alapadatait: bejegyzés időpontja, cégjegyzékszám, működési forma, a vállalkozás neve, címe, székhelye, telephelye(i), a tulajdonosok és képviselők felsorolása és az elérhetőségük, a törvényes képviselő neve, címe és elérhetősége, a kiemelt tanácsadók, személyek neve, s az elérhetőségeik'''.
#*Minden tartalom legyen szakszerű és közérthető nyelvezetű.
#*Amennyiben még '''nincs meglévő cégünk''', vagy egy '''új projekt alapot készítünk elő''', akkor a következő lényeges részegységeknek kell szerepelni a tervben:
#**'''mi a célja a vállalkozásnak vagy a projektnek'''#**'''mi a motivációnk, mi a tervünk'''#**'''a vállalat filozófiája és kultúrája''' #**'''a jövőbeli tervek és azok megvalósításának a pontokba szedet és részletezett leírása'''#**'''a célpiac meghatározása'''#**'''a célpiac igényeinek felmérése'''
#'''A stratégiai elemek meghatározása'''
#*'''a beszállítók és az üzleti partnerek meghatározása''', azok elérhetősége, és egy teljes tervezet arról, hogy miként képzeljük el az együttműködést, milyen tevékenységben melyik partnerre számítunk.#*a partnerekkel való üzleti kapcsolatok, szerepkörök meghatározása.
#'''A vezetői összefoglaló megírása'''
#*Egyik kulcsfontosságú szakasza az üzleti tervnek, a '''vezetői kultúra meghatározása és összefoglalása'''. Vagyis kik a vezetőség tagjai, személy szerint rövid bemutatás, mi a cég filozófiájuk, és miért hozzák(ták) létre a társaságot (Kft., Bt., stb.).#*'''A vezetői összefoglaló és a vállalkozás általános bemutatásának tartalmi tulajdonságai''': tömör, lényegre törő, esztétikus, precíz, céltudatos, figyelemfelkeltő, vázolja a vállalkozás piaci helyzetét, megjelenését, innovációját (fejlesztés) és a törekvését, bemutatja a a piaci és a társadalmi szerepvállalását, megszabja a marketingstratégiát és a célpiacot, meghatározza a profitszerzési lehetőségeket és formákat, bemutatja a jelentősebb partnereket, valamint információt ad a gazdasági társaság felépítéséről, s a struktúrájáról.
#'''Megvalósítási és végrehajtási tervezés'''[[Fájl:Projekt.png]]
#*Ahhoz, hogy sikeresen tudjon működni bármilyen ötletünk vagy projektünk, szükségünk lesz egy tanulmány megírására, amely szerepe: információkkal szolgáljon a vezetőség és a menedzsment számára, hogy mérlegelni tudjanak az elfogadásán, valamint nagy vonalakban és tervekben lássák a projekt megvalósulását. Kiinduló pontja lehet a finanszírozási terv kivitelezésének. A '''tanulmányi dokumentum elkészítésekor''' határozzunk meg '''több alternatívát, vészmegoldásokat, válságmenedzsmentet, az erőforrások költséghatékony használatát, valamint készítsünk kockázatelemzést.'''
#*Ahhoz, hogy tudjuk milyen mértékű a célpiac lefedettsége a konkurenciák által, ahhoz feltétlen fontos a konkurens cégeket alaposan vizsgálnunk.
#*Az alábbi szempontok szerint érdemes vizsgálni, elemezni a versenytársakat: milyenek a versenytársak termékei és szolgáltatásai, a célközönségük jellemzői, vásárlási szokásai, milyen árpolitikát és marketinget használnak, a versenytársak gyengeségei és erősségei, a vásárlóikat milyen eszközökkel lehet megszerezni, milyen referenciákkal és múlttal rendelkeznek, kik a partnereik és beszállítóik, valamint milyen kereskedelmi csatornákat használnak a vásárlóközönség eléréséhez.
#'''A marketing mix részelemei''' [[Fájl:Marketingmix.gif‎]]
#*A marketingstratégiánk szerves részének kell lennie a marketing mixnek, mely segítségével számos csatornán keresztül, széles reklámozási eszközökkel tudjuk szerteágazóan elérni a vásárlóközönségünket.
#*A '''promóció''' lebonyolításához az alábbi tevékenységeket tudjuk az üzleti tervünkbe betűzni: [[Fájl:4P.jpg]]
#*'''BTL marketing eszközök''' használata (nem hagyományos reklámeszközök), vagyis szponzoráció, rendezvény, PR, telemarketing, eladóhelyi reklámok (POS,POP), értékesítési promóciók, merchandising, valamint az online marketing eszközök használata (hirdetések, bannerek, vírusvideók, DM levél, stb.).
#*'''ATL marketing eszközök''' felhasználása (hagyományos reklámeszközök), avagy a TV reklámok, rádiós reklámspotok, újsághirdetések, és a köztéri reklámfelületek.[[Fájl:marketing4P.jpg]]
#*Amennyiben tervezünk '''disztribúciót''', azzal kapcsolatosan kidolgozott alapelvek és stratégia meghatározása.
#*Az '''árak''' pontosan kidolgozott tervezete, az előzőekben felmért információkkal egybevetve, amely egyaránt igazodik a versenytársakhoz, illetve a vásárlóközönséghez, valamint az akciók megtervezése.
#* A legutolsó lépés a cég számára egyik legfontosabb részegysége: '''a pénzügyi terv'''. Ennek a segítségével kimutatásokat tudsz készíteni, és a jövőben keletkező, előre számítható költségekre tudsz felkészülni.
#* Szükség lehet egy költségvetési terve, ami az előző évek pénzügyi terveit és azok összehasonlítását tartalmazza.
#* Elengedhetetlen még, hogy tartalmazzon '''cash-flow kimutatást''' (készpénzáramlás), '''eredménykimutatást''', '''pénzügyi mérleget''', az '''induló és a működési költségek''' jegyzékét, '''grafikonokat''' a '''fedezeti és megtérülési pontokatpontokról''', és a '''pénzügyi mutatókat'''.#*A legutolsó pontba fűzzük be a '''mellékleteket''', ahol csatoljuk a grafikonokat, táblázatokat, fotókat és grafikákat, specifikációkat, extra információkat, vezetői szakmai életrajzokat, vagyis az összes olyan illusztrációt, ami színesíti és többé, látványosabbá teszi az üzleti tervezetet.
== Tippek ==
* Csak olyan témákról írj, amihez amikhez valóban értesz és biztos, hiteles szakmai tudásod van róla róluk - ha valami hiányos, kérj szakembertől segítséget.
* Érdemes egy brainstormig teamet (ötletelgető csapat) összeállítani, ahol többen, az adott szakterületeiteknek megfelelően, közösen kiegészítitek egymást és hatékony, eredményes munkát tudtok kivitelezni.
* Alaposan nézzétek, olvassátok át többen is a kész tervezetet, hogy nincs-e benne hiba, elírás.
== Figyelmeztetések ==
* Sose Sohasem vágj bele olyan témába, amiben nem érzed magad biztosnak, felkészültnek.
* [http://www.kkvmagazin.hu/uzleti-terv/27-az-uezleti-terv-felepitese-uzleti-terv-minta /Az üzleti terv felépítése]* [http://hvg.hu/enesacegem/20131212_Uzleti_terv_mikrovallalkozasoknak / Üzleti terv mikrovállalkozásoknak: mit, hogyan, miért?]* [http://www.doksi.hu/uzletiterv.php / Üzleti terv]* [http://www.abfox.eu/btl-below-the-line.html / Mi a BTL]* [http://www.abfox.eu/atl.html / Mi az ATL]* [http://www.marketing-terv.hu/ / A marketing terv] [[Kategória:Üzlet-jog]]
[[Kategória:Befektetés-pénzügyek]]
[[Kategória:Munka-karrier]]
[[Kategória:Üzlet-jog]]
3 567
szerkesztés