Több folyadékot fogyasztani

A Hogyankell.hu wikiből

[szerkesztés] Hogyan kell több folyadékot fogyasztani?

Folyadek.jpg
Lélegzettel, izzadással és vizelettel naponta legalább 1,5 liter folyadékot választ ki a szervezetünk, ha pedig még valamilyen fizikai munkát is végzünk, akkor már nagyon sok víztől „szabadulunk” meg. Ezt a mennyiséget rövid időn belül pótolnunk kell, mert a folyadék-hiány következtében a vér besűrűsödik, ezáltal kevesebb oxigént tud szállítani, így a vérnyomásunk lecsökken, amely fáradtsághoz, rossz szellemi és fizikai teljesítőképességhez, szív- és keringési zavarokhoz vezethet. A hosszú ideig tartó folyadékhiány pedig maradandó vesekárosodást okoz. Ezt rendszeres és megfelelő folyadékfogyasztással megelőzhetjük.

[szerkesztés] Lépések

  1. Igyunk elegendő folyadékot! Szakértők szerint egy átlagembernek legalább napi 1,5-2 liter folyadékot kell fogyasztania, azonban ennek a javasolt mennyiségnek többnek kell lennie például nyári hőségriadó idején, erős fizikai munka vagy sportolás végzésekor, de egyéni jellemzők (pl. életkor, munkavégzés helye) is befolyásolhatják az ideális folyadékmennyiséget. A víz és egyéb folyadékok mellett azonban az elfogyasztott ételek – azok víztartalmától függően – is beleszámítanak a napi folyadékfogyasztásba. Az ajánlott mennyiség akár 20-30 százalékát is fedezhetjük magas víztartalmú élelmiszerek elfogyasztásával.
  2. Fogyasszunk megfelelő folyadékokat! A legfontosabb folyadék a víz (szénsavmentes, tiszta, szűrt, nem túl hideg), de emellett fogyaszthatunk gyógyteákat, gyümölcsteákat, zöld teákat, frissen facsart gyümölcsleveket, limonádét, házi készítésű szörpöket. A szénsavas üdítők káros összetevőik és magas cukortartalmuk miatt nem ajánlottak folyadékpótlásra, a kávé, az alkohol (pl. sör, bor) és a fekete tea pedig jelentősen fokozzák a vízkiválasztást, azaz a szervezet még több folyadékot fog igényelni.
  3. Igyunk rendszeresen! A folyadékfogyasztásnak is kialakíthatjuk a rutinját, például:
    • 2 pohár víz rögtön felébredés után segíti a belső szervek működését,
    • 1 pohár víz étkezés előtt 30 perccel elősegíti az emésztést,
    • 1-2 pohár víz közvetlenül az étkezés után is segíti az emésztést,
    • 1 pohár víz fürdés előtt csökkenti a vérnyomást,
    • 1 pohár víz lefekvés előtt megelőzheti az agyvérzést és az alvás közben gyakran előforduló szívrohamot.
  4. Mindig legyen nálunk folyadék! Ha utazunk, sétára indulunk vagy bevásárolni megyünk, akkor a táskánkba tegyünk el egy palackos vizet! Illetve ha otthon vagy a kertben tartózkodunk, akkor egy jól látható helyre, ha pedig irodában dolgozunk, akkor az asztalunkra tegyünk egy nagy pohár vizet, így mindig szem előtt lesz, és biztosan nem felejtünk el inni.
  5. Vigyünk magunkkal vizet az edzésekre is! Akár sportolunk, akár kemény fizikai munkát végzünk, a szervezetünket nagyon igénybe vesszük, amely emiatt sok vizet veszít, ezért nagyon fontos a gyors folyadék-utánpótlás. Célszerű egy praktikus műanyag kulacsba tenni a vizet, amiből egyszerűen, akár a futópadon való futás közben is tudunk inni.
  6. Fogyasszunk magas víztartalmú ételeket! Mivel ilyen ételekkel is fedezhetjük a napi folyadékbevitel egy részét, ezért érdemes minél több uborkát, salátát, paradicsomot, paprikát, sárgarépát, tököt, zellert, spenótot, valamint különböző híg leveseket (pl. húsleves, erőleves) ennünk, főként a nyári időszakban, amikor frissen megterem a kertekben és a piacról is könnyen beszerezhetjük őket.
  7. Együnk lédús gyümölcsöket! Ha már nagyon unjuk a vizet vagy a teát, akkor fogyasszunk lédús gyümölcsöket, például nyáron görögdinnyét, őszibarackot, meggyet, epret, szőlőt, télen narancsot, mandarint, grapefruitot.
  8. Szórjuk meg az ételeket csípős fűszerekkel! Az erős paprika vagy a csilipor fokozza a szomjúságunkat, tehát több folyadékot is tudunk inni. Az erős fűszerek az anyagcserét is segítik.

[szerkesztés] Tippek

  • Nyáron a nagy melegben még fontosabb a megfelelő folyadék-utánpótlás, például fagylaltozással (pl. citrom, eper ízű vagy vizes alapú fagyik) is vihetünk be kis mennyiségű folyadékot a szervezetünkbe.
  • A tej már több tápanyagot (zsír, szénhidrát, vitaminok) tartalmaz, mint például egy pohár víz, de ez is megfelelő folyadékpótló ital.
  • Egy átmulatott este után igyunk meg egy nagy pohár vizet, illetve készítsünk be magunk mellé még egy palack vizet. Ha éjszaka arra kelnénk, hogy nagyon szomjasak vagyunk, akkor igyunk sok vizet. A megfelelő folyadékpótlás a másnaposság leküzdésében is segít.
  • Ha fogyókúrázunk, akkor az étkezés előtt érdemes egy-két pohár folyadékot meginnunk, így nemcsak a folyadékot pótoljuk, hanem kevesebbet is tudunk majd enni.
  • Okostelefonra letölthető olyan alkalmazás, amely rendszeres időközönként csipogással figyelmeztet, hogy igyunk, mert testünk folyadékszintje lecsökkent.
  • Hogyan kell megelőzni és kezelni a vesekövet?
  • Hogyan kell kezelni a székrekedést?

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • sok-sok folyadék

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • Ne várjuk meg, amíg szomjasak leszünk! A szomjúság már a kiszáradás előjele, ezért igyekezzünk folyamatosan pótolni a folyadékot szervezetünk számára! Az állandó pótlással teljesítőképességünk és közérzetünk is jobb lesz.
  • Vannak esetek, amikor a túl sok folyadék már veszélyes lehet! Hiperhidrációnak nevezzük azt az állapotot, amikor az ideális mennyiségnél jóval több víz halmozódik fel a szervezetben. Ez azonban csak speciális állapotokban fordulhat elő, mint például vesebetegség és szívelégtelenség esetén.

[szerkesztés] Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Bya