Apartman-hu-tb.jpg
FEDEZZ FEL TÖBB, MINT 10 EZER LEHETŐSÉGET A KIKAPCSOLÓDÁSRA!
Egyszerű, gyors, online szállásfoglalás + folyamatosan bővülő élménykínálat. Minden foglalás mellé ajándék kedvezménykupont küldünk ingyen!

Sportágat választani a gyereknek

A Hogyankell.hu wikiből

[szerkesztés] Hogyan kell sportágat választani a gyereknek?

Sportagvalasztas.jpg
A sportolás elősegítheti a gyerekünk kiegyensúlyozott fejlődését mind testileg, mind lelkileg. Nem kell szükségszerűen élsportolót nevelnünk a gyerekből, a mozgás amúgy is jó hatással lesz rá. Az alábbiakban sorra vesszük, hogy mire figyeljünk, amikor sportágat választunk.

[szerkesztés] Lépések

  1. Figyeljünk a gyerek igényeire! Hiába szerettünk volna mi lenni a következő Puskás Öcsi, ha a gyerekünket hidegen hagyja a foci, ne erőltessük. Nézzük meg, beszélgessünk vele, hogy milyen sportok érdeklik. A legjobb, ha ezeket ki is tudja próbálni, meg tudja nézni, ismereteket gyűjthet róla.
    • Vigyük el sportágválasztó eseményekre. Itt utána tudunk nézni, hogy milyen helyszíneken, mikor, milyen sportágakat lehet kipróbálni. Innen egyébként ötleteket is meríthetünk, hogy milyen sportágak vannak a hagyományos sportokon túl.
    • Lapozzátok át együtt a hogyan válasszak sportágat? c. könyvet.
    • Vigyük el egyéb sporteseményekre, hátha kedvet kap valamihez.
    • Hagyjuk, hogy minél több sportot kipróbáljon, így egy idő után körvonalazódni fog, hogy mit szeretne.
  2. Vegyük figyelembe a gyerek életkorát.
    • Egy hároméves gyereket még nem lehet elvinni foci- vagy kosárlabda edzésre, ha még lépni sem tud rendesen. Ilyenkor a gyerek hamar kiéghet, és az ilyen mozgás többet árt, mint használ. Már babaként el lehet vinni a gyereket úszni, ez több sporthoz is kiváló alapot nyújt. Emellett óvodás korban nagyon jó a gyerektorna és a labdázás – persze még nem edzésszerűen.
    • A csapatjátékokat hat éves kortól kezdik érteni a gyereket, ilyenkor már elkezdhető a szervezett sport is, például a foci vagy a kosárlabda.
    • 6-7 évesen el lehet kezdeni például teniszezni, pingpongozni és néhány harcművészetet is.
    • 8 éves kortól már szinte bármilyen sportot űzhet a gyerek, de gyakran még csak kiegészítő jelleggel. Az erősítő tréningekkel nagyon kell vigyázni, nehogy túlterhelődjön a csontozat, az ízületek.
  3. Ne hanyagoljuk el a földrajzi szempontokat! Ha kétnapi járóföldre nincs tőlünk még egy pocsolya sem, akkor érdemes megfontolni, hogy mindenképpen jó ötlet-e a gyereket például kajakozni küldeni. Az utazás rengeteg időt, energiát és pénzt emészt fel. Ráadásul azt is érdemes megfontolni, hogy szervezett edzés esetén hogyan lesz megoldva a gyerek szállítása? El tud gyalogolni, busszal viszik őket vagy esetleg a szülőknek kell megoldaniuk? Vajon bele fog ez férni az időnkbe?
  4. A pénz is döntő! A felszerelés, az edzés, az utazás – mind-mind pénzbe kerül. Vannak olcsóbb és vannak drágább sportágak, és persze attól is függ, hogy szervezett keretek között sportol –e a gyerek vagy csak a kertben rúgjátok a bőrt. Ráadásul, ha szervezett keretek között sportol a gyerek, az folyamatos kiadást jelent, mely költség gyakran emelkedik is (pl. versenyre már jobb teniszütő kell neki).
  5. Fontos, hogy tudjuk, a barátai milyen sportágat választanak! A gyereket nagyban motiválhatja, hogy a barátai milyen sportágat választanak, hiszen akár együtt járhatnak edzésre is. Ilyenkor könnyebben kitartanak egy sport mellett, és a szervezési feladatokat (pl. a gyerek versenyre vitele) is megoszthatják egymás között a szülők.
  6. Ne erőltessük a szervezett sportot, ha a gyereknek nincs hozzá kedve! Az is jó, ha elmegy a család focizni a parkba, kirándulgat vagy biciklitúrákat tesz. A lényeg, hogy mozogjon!
  7. Mérlegeljük a kockázatokat! A gyerek sportolás közben sérüléseket szerezhet, versenysport esetén pedig a tartós sérülésekkel is számolni kell. Az egyes sportok különböző mértékű kockázatokkal járnak, ezt érdemes átgondolni.
  8. Vegyük figyelembe a testalkatot! Ha idővel szeretnénk (és a gyerekünk is érdeklődik iránta), hogy a gyerek versenyszerűen sportoljon, nem árt egy testalkatvizsgálatot (sportantropometria) elvégeztetni rajta. A mérés alapján meghatározható pl. a várható felnőttkori magasság, a testalkat, az erősíthetőség, és ez alapján sportágat is javasolnak a gyereknek.
  9. Ismerjük meg minél jobban azokat a sportokat, melyek iránt a gyerek érdeklődik, hogy tudjuk, mely korosztálynak ajánlott, milyen alkatú gyerekhez illik, milyen felszerelés szükséges hozzá stb.
    • Atlétika: 6 éves kortól javasolt szervezett szinten, sok szakág tartozik ide, mint a futó, a dobó vagy az ugró. Klasszikus és népszerű sportág, de nem túl játékos. Remekül erősíti a kitartást. Az eszközök ára nagyban függ attól, hogy milyen szakágat választ a gyerek.
    • Jégkorong: 5 éves kortól lehet elkezdeni, védőfelszereléseket, korcsolyát, ütőt kell beszerezni. Gyors gondolkodást és kreativitást igényel, látványos sportág. Hazánkban is egyre népszerűbb. Fontos szempont a választásnál, hogy van-e a közelben jégcsarnok.
    • Kajak-kenu: erősít és kitartást igényel, de a gyerekek kint lehetnek a friss levegőn és a vízen. 10 éves kortól lehet vele már komolyabban is foglalkozni, előtte inkább csak hobbi szinten.
    • Kézilabda: 7 éves kortól várják a gyerekeket, de általában ilyenkor még csak kiegészítő sportágként ajánlott. A kézilabdázásnak nagy hagyományai vannak hazánkban, sikeres, izgalmas csapatsport.
    • Kosárlabda: 10-12 éves kortól ajánlott versenyszerűen is foglalkozni vele, addig inkább kiegészítő edzésként vagy hobbiként. Sok készséget fejleszt, nem monoton. A magasság fontos szempont a profi kosárlabdánál, ezért ha nem túl valószínű, hogy a gyerek nagyra nő, lehet, hogy versenyszerűen ez nem a jó irány.
    • Labdarúgás: 5 éves kortól várják már a gyerekeket. Szakágai közé tartozik a női és férfi labdarúgás, a futsal és a strandfutball is. Az egyik legnépszerűbb sport, kezdetben minimális felszerelést igényel.
    • Műkorcsolya: a klubok már akár 4-7 éves kortól is várják a kicsiket. A kondíciója és a koordinációja is fejlődik. Itt sem árt, ha van egy jégcsarnok a közelben.
    • Tenisz: 5 éves kortól várják a gyerekeket, fejleszti az állóképességet és az ügyességet, kevés kockázattal jár. Előnyös a magas növés és a nagy kartávolság. Komolyabban 12 éves kortól érdemes vele foglalkozni.
    • Úszás: babakorban is elkezdhető, javítja a rossz testtartást, a vízi sportoknál alapkövetelmény, de más sportágak kitűnő alapja is lehet.

[szerkesztés] Tippek

  • Kérjük ki az edző véleményét is, hogy tehetséges-e a gyerek, vagy inkább más sportágat javasolna-e.

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • sportágak ismerete
  • a gyerek igényeinek, alkatának ismerete
  • pénz
  • felszerelés

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • Ha a gyerek nem akar versenyszerűen sportolni, ne erőltessük.

[szerkesztés] Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Hogyankell, Kiscsillag