Jógázni

A Hogyankell.hu wikiből

[szerkesztés] Hogyan kell otthon jógázni?

Yoga.jpg

A jóga a test mellett a lélekre is rendkívül jótékony hatással van. Rendszeres alkalmazása esetén csökkenti a felgyülemlett stresszt, mindemellett hajlékonnyá és fitté varázsol. A közhiedelemmel ellentétben nem csak edzőtermi keretek között képzelhető el. Sajátíts el könnyedén olyan jógagyakorlatokat, amelyeket pénztárca- és időkímélő módon bármikor gyakorolhatók!

[szerkesztés] Lépések

  1. Miért érdemes belevágni?
    • Kemény edzés nélküli, már szinte azonnal érezhető eredmények. Az egész testre kifejti hatásait, nem kizárólag bizonyos területekre koncentrál.
    • Célzott eszköze az elme sikeres megnyugtatásának, az energiaszint növelésének.
    • Alkalmas spirituális, önismereti és testi kondíció fejlesztésére.
    • Egészségesebbé, kiegyensúlyozottá, érezhetően könnyedebbé tesz.
  2. Keresd meg otthonod leginkább nyugalmas pontját!
    • Legyen ez egy tágas, csendes, világos tér, ahol senki sem zavar.
    • Lehetőség szerint vonulj ki a teraszra, vagy válaszd ki kerted egy nyugodt pontját. A friss levegő, sugárzó napfény még inkább fokozza majd gyakorlataid relaxáló hatásait.
    • Amennyiben lehetséges, próbáld állandósítani kiszemelt helyszínedet. A rendszerességet is kellő képen elősegíti majd.
  3. Alakíts ki magadnak egy szép, designos környezetet!
    • Illatosító gyertyák, mécsesek még inkább egyedivé teszik nyugalmi zónádat.
    • Lámpások, lampionok meleg hangulatfényük által hívogatóbbá alakítják otthoni jóga zónádat.
    • Néhány növény beszerzése is ajánlott, beltér esetén közelebb hozzák a természetet.
    • Egészíts ki pár keleti elemmel, például egy Buddha szoborral.
  4. Szerezz be minél kényelmesebb jógamatracot!
    • Próbálj ki egyszerre többet! A számodra leginkább megfelelő hosszúságút, szélességűt, kellemesen párnázott anyagút favorizáld.
    • Mindig helyezz egy vékony törölközőt matracod fölé, ami majd felszívja a nedvességet és megóv a gyakorlatok közbeni esetleges csúszásoktól.
  5. Rugalmas és komfortos öltözékben végezd gyakorlataidat!
    • Nem szükséges speciális jógafelszerelés, fókuszálj teljes mértékben kényelmi szempontokra.
  6. Két alapvető póz, amiket nem árt ismerni!
    • Álló mérleg/harcos: Először helyezd a súlyt a bal lábadra. Döntsd előre a törzset, nyújts hátra karjaidat és jobb lábadat. A karok, a törzs, és a láb mindvégig képezzenek egy egyenest és legyenek párhuzamosak a talajjal. Néhány lélegzetvétel után cseréld fel lábaid pozícióját. Nagyon fontos, hogy ne engedd medencédet oldalra süllyedni. Hátad, feneked, combjaid fognak ilyen módon leginkább edződni.
    • Sáska: Alaphelyzet ebben az esetben a hason fekvés, ahol homlokod a talajt érinti. A karok kényelmesen, tenyérrel lefelé fordítva a test mellett helyezkednek el. A lábfejeket és térdeket csípőszélességű terpeszbe helyezd el! Következő lépésként mozdítsd függőleges helyzetbe lábaidat. Ezt követően szegycsontodat felfelé emeld, mindeközben tarkódat tartsd nyújtva. Lassan emeld fel lábaidat, a plafon irányába. Végül engedd el őket, és nyújtsd ki! Főként fenék, comb, valamint hát erősítő mozdulatsor.
  7. Az edzés zárásaként ne maradjon el pár jól bevált légző gyakorlat.
    • Teljes jógalégzés: Végezd el a belégzést alulról felfelé, majd a kilégzést ugyanezen módszerrel. Különítsd el kellőképpen mindhárom szakaszt (has, lengőbordák, tüdőcsúcs).
    • Brahmari: Hétköznapibb nevén a Zümmögő légzés, amely során a belégzés után M hangot zengetsz, közben a homlok közepére fókuszálva.

[szerkesztés] Tippek

  • Napi 20 perc elég az aznapi adag boldogsághormonért.
  • Ébredj jógával reggelente, meglátod kirobbanóan folytatódik majd a nap.
  • Invitáld párodat, gyermekeidet, barátaidat, így sokkal izgalmasabb pózokat próbálhattok ki.

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • ellazulást segítő zenei aláfestés
  • jógamatrac
  • vékony törölköző
  • kényelmes ruházat
  • belső figyelem
  • gyakorlatok megismerésére YouTube-videók
  • laptop/telefon, ahonnan folyamatosan puskázhatsz a helyes kivitelezést
  • barát/barátnő, aki csatlakozik és segít a gyakorlatok helyes elvégzésében
  • kutya/macska, aki szívesen vállalja a páros jógapartner szerepét

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • Szintednek megfelelő pózokat válassz! Kezdd könnyebbekkel, majd folytasd bonyolultabb testhelyzetekkel.
  • Óvatosan és lassan kísérletezd ki a pózokat, mielőtt izmaid meghúzódnának.
  • Gyertyák használata esetén biztos helyre tedd őket, majd ne feledkezz meg eloltásukról sem!

[szerkesztés] Videók


[szerkesztés] Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Bollar