Házi granolát készíteni

A Hogyankell.hu wikiből

[szerkesztés] Hogyan kell házi granolát készíteni?

Granola.jpg
A müzlit mindenki szereti. Viszont egészséges, hozzáadott cukrot nem tartalmazó és mégis finom müzlit alig lehet találni a boltok polcain. A jó hír, hogy mi magunk is könnyedén elkészíthetjük a saját ízlésünknek megfelelő szuper-reggelit. Ráadásként még tudjuk is, hogy miből készült.

[szerkesztés] Lépések

  1. A granola pirított gabonapehelyből készült finom, ropogós keverék. Gondosan összeválogatott hozzávalókból elkészítve olyan tápértékű reggelit, illetve nassolnivalót kapunk, melyet híven fogyasztanak az egészséges táplálkozást követők is. Rosttartalma miatt pedig telíti a gyomrot, ezért akár délig is kitart.
  2. Válogasd össze az alapanyagokat. Lehet teljesen egyszerű összetevőkből is. A lényeg, hogy a zabpehely mellé kerüljön minimális zsiradék (kókuszzsír vagy olívaolaj formájában) vagy édesítő (méz, agave/juhar szirup), amitől összetapadnak a szemek és szép pirosra, ropogósra sülnek meg. Emellett fűszerek, mazsola, aszalt gyümölcsök, gyümölcs chipsek, olajos magvak és egyéb egészséges ízfokozók, mint pl. minőségi étcsokoládé felhasználásával fejleszd ki a saját ízlésednek megfelelő mixet.
  3. Ha már kiválasztottad a hozzávalókat, keverd össze a szilárd halmazállapotú összetevőket.
  4. A következő lépések variálhatóak:
    • Ha mézzel meg szeretnéd spékelni, akkor csorgass a keverékre egy keveset.
    • Ha nem szeretnéd mézzel gazdagítani, akkor alternatíva a kókuszzsír is (főleg diétázóknak). Finom kókuszos ízt ad neki. Mikróban olvassz fel egy keveset és csorgasd rá a mixre.
    • Rakhatsz rá mindkettőből is: 1 bögre zabpehelyhez együtt kb. 1-2 evőkanál kókuszzsírt/olivaolajat számolj és negyed bögre mézet/agave szirupot.
    • tojásfehérje hozzáadásával még tapadósabbá és még pirultabbá teheted a granoládat. Kb. 2 bögre zabpehely vesz fel 1 tojásfehérjét.
  5. Miután a szilárdakhoz hozzáadtad a folyékony összetevőket, borítsd rá és oszlasd el a keveréket egy sütőpapírral kibélelt tepsiben.
  6. Tedd 150 fokra előmelegített sütőbe 30 percre. Sülés közben párszor forgasd át, hogy egyenletesen tudjon pirulni.
  7. Ha szépen megsült, várd meg amíg kihűl, majd tedd egy jól zárható üvegbe.
  8. A megadott mennyiségek és alapanyagok opcionálisak, kísérletezz bátran, hogy megtaláld a saját, tökéletes receptedet.


[szerkesztés] Tippek

  • Gasztroajándékként tökéletes választás egy befőttes üvegbe beletöltve, masnival átkötve.
  • Nem csak reggeliként fogyasztható, hanem egészséges nassolnivalóként. Gyerekeknek is kiváló.
  • Tejjel vagy joghurttal keverve még laktatóbb, illetve nyáron friss gyümölccsel tálalva.
  • Ha magadtól nehezen megy a hozzávalók eltalálása, akkor rengeteg receptet találsz interneten is.


[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • zabpehely
  • olajos magvak: dió, kesudió, mogyoró, mandula, tökmag, napraforgómag, lenmag, szezámmag stb.
  • kókuszból készült termékek: extra szűz kókuszzsír, kókuszreszelék vagy kókuszforgács
  • mazsola, narancs, narancshéj, citromhéj, puffasztott rizs
  • gyümölcs chipsek, pl.: banánchips
  • fűszerek: fahéj, vanília, szegfűszeg, szegfűbors, szerecsendió, kardamom
  • olivaolaj, tojásfehérje
  • aszalt gyümölcsök, pl.: vörös áfonya, sárgabarack, szilva
  • egészséges édesítők, pl.: méz, xilit, sztívia, agave szirup, juharszirup
  • jó minőségű étcsokoládé, cukrozatlan kakaópor
  • tepsi, sütőpapír, jól zárható üveg


[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • Ha étcsokoládét is teszel bele, akkor azt a legvégén add hozzá, mikor már kikerült a sütőből és kihűlt a granola.
  • A házi granola maximum egy-két hétig tárolható napfénytől védett helyen, légmentes edényben.
  • Ha mézet teszel hozzá, az jócskán megnöveli a kalóriamennyiséget.
  • Sütés közben ellenőrizd többször, mivel sütőfüggő is lehet az elkészülési ideje.


[szerkesztés] Kapcsolódó források, hivatkozások

Az oldal szerzői

Gycsutk, Hogyankell