Nyugdijbiztositas-szamologep.png
NYUGDÍJKALKULÁTOR
Számold ki, mennyi nyugdíjra számíthatsz, és mekkora megtakarításra van még szükséged hozzá! Háromszor jobban jársz, ha nyugdíjbiztosítást kötsz: 20% adójóváírás jár befizetéseid után, most 30% kedvezményt kapsz és akár egy iPad mini 2 is a tiéd lehet!

5 százalékos áfát számolni

A Hogyankell.hu wikiből

[szerkesztés] Hogyan kell 5 százalékos áfát számolni?

Az 5 százalékos áfa csak bizonyos termék és szolgáltatások esetében használhatók. Ezek részletes felsorolása az áfa törvényben megtalálható (ide sorolhatók például az emberi használatra szánt gyógyszerek, a könyv, illetve az újságok és napilapok). Az alábbiakban megmutatjuk hogyan kell az áfa értékét kiszámítani nettó, illetve bruttó összegből.

[szerkesztés] Lépések

[szerkesztés] 5 százalékos áfa számítása nettó értékből

  1. A nettó, vagyis az áfát nem tartalmazó összeget szorozd meg 0.05-al. Így megkapod az 5 százalékos áfát.
  2. Ha például nettó 100 ezer forint áfáját szeretnéd kiszámolni, akkor az a fenti szorzás alapján 5 ezer forint lesz (a bruttó, 5 százalékos áfát tartalmazó összeg pedig 105 ezer forint).

[szerkesztés] 5 százalékos áfa számítása bruttó értékből

  1. Osztással és kivonással: A bruttó, vagyis az áfát tartalmazó összeget oszd el 1.05-el, így megkapod a nettó értéket, amit ki kell vonnod a bruttó összegből. Ha például a bruttó összeg 105 ezer forint, akkor 105 000 / 1.05 = 100 000, majd 105 000 – 100 000 = 5 000.
  2. Szorzással: Szorozd meg a bruttó értékét 0.0476-al (az érték kerekítést tartalmaz, a pontos érték: (1-[1/1.05])), így megkapod a bruttó érték áfa tartalmát. Az előbbi példánál marad 105 000*0.0476=4750 (kerekítési hiba miatt).

[szerkesztés] Tippek

  • Használj számlázó programot, így a számításokat egyszerűen elvégezheted.

[szerkesztés] Amire szükséged lehet

  • Számológép

[szerkesztés] Figyelmeztetések

  • A 5 százalékos áfa kiszámítása szorzásos módszerrel nem ad pontos eredményt, mivel a megadott érték egy végtelen tört szám (1-[1/1.05]) kerekített értéke.

[szerkesztés] Kapcsolódó források, hivatkozások

  • ÁFA-törvény

Az oldal szerzői

Hogyankell

betöltés...